Mediamonitor: NOS meest gebruikte en vertrouwde nieuwsmerk

Mediamonitor: NOS meest gebruikte en vertrouwde nieuwsmerk

NOS Nieuws is niet alleen het meest gebruikte nieuwsmerk in Nederland, maar wordt ook het meest vertrouwd. Dat is een van de uitkomsten van de jaarlijkse ‘Mediamonitor’ van het Commissariaat voor de Media. De monitor is voor het eerst grotendeels gebaseerd op onderzoek van het Reuters Institute naar het nieuwsgebruik in 37 landen.

In totaal deden begin dit jaar 75.000 mensen mee aan een representatieve steekproef, van wie 2000 in Nederland. In ons land scoren ook RTL Nieuws en NU.nl hoog op betrouwbaarheid, net als dagblad Trouw. 

Vertrouwen in nieuwsmedia
In geen enkel ander land is het vertrouwen in nieuwsmedia zo groot als in Nederland, blijkt uit het onderzoek. Het vertrouwen in nieuwsmedia is gestegen van 50 naar 59%. Het aandeel van de Nederlandse bevolking dat het nieuws niet vertrouwt is met 11 procent lager dan in alle andere onderzochte landen. In 2017 was dat aandeel nog 17%. De NOS geniet zowel onder jongeren als van ouderen het meest vertrouwen. Gemiddeld een 7,36 op een schaal van 1 tot 10. 

Wat nepnieuws betreft, drie op de tien Nederlanders maken zich daar zorgen over. De bron van het nieuws doet er wel toe: Nederlanders geven duidelijk aan dat zij nieuws op sociale media minder vertrouwen dan nieuws dat via de traditionele kanalen wordt aangeboden. Dat geldt met name voor jongeren; 52% van de groep 18- tot 25-jarigen vertrouwt nieuws op sociale media niet.

On- en offline bereik
Televisie is voor Nederlanders nog steeds de voornaamste nieuwsbron (39%). Het NOS Journaal komt met 69% als meest genoemde nieuwsprogramma naar boven. Voor het online nieuws wordt NU.nl het meest genoemd, voor NOS.nl (30%) en AD.nl. Sociale media lopen in op televisie, en staan bij jongeren bovenaan als meest gebruikte nieuwbron. Dit betekent echter niet dat sociale media de enige nieuwsleveranciers voor jongeren zijn.

Voor de gecombineerde nieuwsvoorziening (offline en online) behoort de NOS tot de top in West-Europa. Net als in Groot-Brittannië de BBC bereikt de NOS 74% van de eigen bevolking en moet daar alleen de Oostenrijkse ORF voor laten gaan. Verder is het bereik van de NOS niet afhankelijk van politieke voorkeur, inkomen of leeftijd.

De vraag naar klassieke media (radio, tv, kranten en tijdschriften) blijft afnemen, met name bij jongeren. De gemiddelde kijktijd is in een jaar met vijf minuten gedaald tot 178 minuten per dag. Naar de radio luisterden we in 2017 gemiddeld 40 minuten minder dan zes jaar eerder: 163 minuten per dag.

De Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media is hier in zijn geheel te lezen.

PEW Research Centre
In een onderzoek van het PEW Research Centre onder acht West-Europese landen blijkt verder dat Nederlanders publieke nieuwsbronnen veel meer gebruiken en vertrouwen dan in de Verenigde Staten. 89% van de respondenten geeft aan de NOS te vertrouwen. In die groep maakt het niet uit of mensen een linkse of rechtse politieke voorkeur hebben.

 

Deel dit artikel