WK-finale: 4,4 miljoen kijkers via TV en 1,6 miljoen online

WK-finale: 4,4 miljoen kijkers via TV en 1,6 miljoen online

De WK finale tussen Argentinië en Frankrijk van zondagmiddag is gemiddeld door 4,4 miljoen mensen bekeken. Online via NOS.nl en de NOS-app leverde de WK-finale 2,8 miljoen streamstarts op, door 1,6 miljoen bezoekers. 

13,8 miljoen mensen kijken WK bij de NOS

De tv-uitzendingen van de NOS van het WK voetbal hebben in totaal 13,8 miljoen mensen bereikt. Dat betekent dat 85,1% van de Nederlandse bevolking de afgelopen maand naar de wedstrijden en/of de WK-programma’s eromheen op tv heeft gekeken.

Met name online via de livestreams op NOS.nl en de NOS-app zijn er records gebroken. In totaal is er 54 miljoen keer een livestream gestart. Nog nooit keken er zoveel mensen online naar een groot voetbaltoernooi. De samenvattingen op YouTube leverden meer dan 16,5 miljoen views op. 

De best bekeken wedstrijd van dit WK was de kwartfinale tussen Nederland en Argentinië met 5,6 miljoen kijkers. De wedstrijden van Oranje zijn gemiddeld door 4,7 miljoen mensen bekeken. Online braken de wedstrijden van het Nederlands elftal records. Nog nooit keken zoveel mensen naar het Nederlands elftal via NOS.nl en de NOS-app. De best bekeken wedstrijd was eveneens Nederland  – Argentinië met 3 miljoen streamstarts, door 1,6 miljoen bezoekers. 

NOS Studio WK 22 

Er was ook veel belangstelling voor NOS Studio WK 22, het programma voor en na de avondwedstrijd met presentator Sjoerd van Ramshorst. De uitzendingen trokken gemiddeld 1,2 miljoen kijkers (marktaandeel: 25,6%). Dat betekent dat een kwart van de mensen die op dat moment televisiekeken, afstemde op NOS Studio WK 22.

Het NOS WK Journaal met Henry Schut scoorde met gemiddeld 1,4 miljoen kijkers hoger dan ieder ander programma op NPO 1 op dat tijdslot. 

Online en social media  De aparte WK-site van de NOS was goed voor 2,0 miljoen unieke bezoekers. In het Spoor van Oranje, dé WK-vlog op YouTube van Jeroen Stekelenburg en Chiel van Koldenhoven, was met gemiddeld gemiddeld 100.000 views per aflevering (2,5 miljoen in totaal) views een hit. 

Foto: ANP

Deel dit artikel