Januari 2015: Tarik Z. en de NOS

Tarik Z. was vooral groot nieuws doordat de Nederlandse publieke omroep ernstig werd gehinderd in zijn taak. Televisiezenders gingen op zwart en tientallen collega’s voelden zich bedreigd. Als nieuwsredactie konden we nog maar beperkt functioneren, doordat we zelf nieuws waren geworden.

In de journalistieke evaluaties na het incident ging het met name over het hoofdredactionele besluit Tarik Z. volledig en herkenbaar in beeld te brengen. Het was een besluit dat buiten in de sneeuw in enkele seconden werd genomen. Ook nu, na al die maanden, is het nog steeds onze overtuiging dat het op dat moment het juiste besluit was. De gedachte was dat we letterlijk alle informatie over wat plaatsvond publiekelijk wilden delen opdat ons publiek zo breed mogelijk geïnformeerd tot een oordeel kon komen over de betekenis van de actie bij de NOS. Bovendien zocht Tarik Z. zelf de publiciteit.

Bij nieuwsgebeurtenissen die veel maatschappelijke impact hebben, kiezen we overigens vaker de lijn dat informeren voor privacy gaat. In die zin was de keuze Tarik Z. volledig te laten zien niet uniek.
De les van Tarik Z. was vooral dat we ons beter moeten voorbereiden op dergelijke extreme gebeurtenissen in of bij de gebouwen van de NOS. Daartoe zijn inmiddels NOS-breed allerlei initiatieven genomen.

 

[Hoofdredactie NOS Nieuws]

Uit de kijkcijfers, de bezoekcijfers op onze digitale platformen en het aantal reacties op sociale media (77.000) blijkt dat de behoefte om informatie omtrent de gebeurtenissen bij het NOS Journaal groot was.

De site werd de bewuste donderdagavond door 1,5 miljoen bezoekers geraadpleegd en tussen 21.00 en 22.00 uur werd zelfs een uurrecord verbroken (meer dan een half miljoen bezoekers binnen één uur). De nooduitzending vanuit Den Haag trok 2,3 miljoen kijkers en om 23.30 uur zaten er nog ruim 1,5 miljoen kijkers ingeschakeld op NPO 1. Publieksvoorlichting ontving meer dan 300 reacties via de mail op de dag van het incident en daarna.