Tour 2015 was ‘hot’ voor NOS Sport

De Tour de France van 2015 gaat in Nederland de boeken in als de meest bekeken Tour van de afgelopen twintig jaar: gemiddeld trokken de live uitzendingen van de etappes in ons land 1,1 miljoen kijkers. Ter vergelijking: in 2014 was dit gemiddeld 670.000 en in 2013 gemiddeld 735.000. In het kielzog van de rechtstreekse uitzendingen van de etappes, kan ook NOS Studio Tour terugkijken op een goed eindrapport. Gemiddeld trok het nieuwe dagelijkse Tourprogramma in de vooravond 860.000 kijkers (marktaandeel van 21.4%). In 2014 had de NOS twee ‘omlijstende’ Tour-programma’s: het NOS Tourjournaal om 19.30 uur (NPO 3) en De Avondetappe, rond de klok van 22.30 uur (NPO 1).

Er ontstond een enorme hype rond de start in Utrecht, maar ook toen de Tour over de grens ging, bleven de live-uitzendingen van de etappes onvoorstelbaar goed scoren. Ondanks enkele warme dagen en het vroege tijdstip, wisten de kijkers ook NOS Studio Tour goed te vinden en te waarderen.

Natuurlijk was er ook wel wat kritiek. Soms terecht, soms onterecht. Een vergelijking met De Avondetappe gaat bijvoorbeeld compleet mank: Studio Tour was en is géén vervanger van dat programma. En andere puntjes zijn gaandeweg bijgeschaafd; zo zijn de samenvattingen langer geworden dan in de eerste uitzendingen het geval was. Alle opmerkingen zijn meegenomen in de evaluatie, evenals de vraag wat we in 2016 met de Tourprogrammering gaan doen. In 2016 overlapt de Tour het EK atletiek in Amsterdam én het EK voetbal in Frankrijk, en beginnen kort na de Tour ook nog eens de Olympische Spelen in Rio. Dat grijpt allemaal in elkaar en vereist dus wat gepuzzel in de programmering.

 

[Hoofdredactie NOS Sport]