Tour de France blijkt ook in september populair

Tour de France blijkt ook in september populair

De Tour de France van 2020 zit erop. Ook in september, in plaats van vakantiemaand juli, bleek de Tour onverminderd populair. In totaal hebben 10,3 miljoen mensen dit jaar de Tour de France bij de NOS gevolgd. Dat komt neer op een bereik van tweederde van de Nederlandse bevolking (65%). Het best bekeken moment deze Tour was op zondag 30 augustus om 18.22 uur; toen keken er 2,4 miljoen mensen naar de Tour bij de NOS. Dit is het meest bekeken Tourmoment in de afgelopen vijf jaar.

De live uitzendingen van alle etappes trokken gemiddeld 729.000 kijkers. Het marktaandeel, ofwel het deel van de tv-kijkers dat heeft afgestemd op de Tour-etappes, is 41,4 procent. Dit is een fractie hoger dan vorig jaar.

NOS De Avondetappe kan terugkijken op een geslaagde Ronde van Frankrijk. Het avondprogramma, dat dit jaar vanwege het coronavirus iedere dag vanuit een historische wielerplaats in Nederland kwam, trok gemiddeld 941.000 kijkers (marktaandeel 20.7 procent). De meest bekeken uitzending was gisteren, met ruim 1,2 miljoen kijkers. Bovendien is de waardering hoog voor het programma van Dione de Graaff en Herman van der Zandt. Kijkers geven het programma het rapportcijfer 7,8.

Online scoort de Tour de France bij de NOS ook goed. In totaal trokken de artikelen in de speciale Tourcollectie (nos.nl/tour) 1,2 miljoen unieke bezoekers. Ook is er bijna 2,5 miljoen keer een livestream gestart.

Ook via social media leefde het Nederlandse publiek massaal mee met de prestaties van de renners. De 45 Facebook-posts van NOS Sport leverden in totaal 12.500 interacties (likes, comments en shares) en 979.264 views op. Op Instagram waren 31 posts goed voor zo’n 165.000 likes en reacties, en maar liefst 1.272.232 views.

Het experiment om het NOS-liveblog van de Tour via onder meer WhatsApp te volgen, is door ruim 24.000 mensen geprobeerd; gemiddeld waren er tussen de 2.000 en 6.000 volgers per dag. 

 

Deel dit artikel