12,6 miljoen kijkers voor de Spelen bij de NOS

De olympische programma’s van de NOS hebben tijdens de Olympische Winterspelen 12,6 miljoen mensen bereikt. Het absolute hoogtepunt van de Olympische Winterspelen was de 10 kilometer schaatsen. Maar liefst 3,3 miljoen mensen keken tegelijkertijd op televisie naar de rit van Sven Kramer; online zorgde het voor 430.000 livestream-starts.

Nederland wist massaal de olympische pagina’s van de NOS te vinden.

Miljoenen kijkers voor de televisie
De gemiddelde Nederlander keek de afgelopen twee weken ruim 13 uur naar de Winterspelen bij de NOS. De schaatswedstrijden werden met gemiddeld 1,7 miljoen kijkers het meest bekeken. Het shorttrack was ook populair en trok gemiddeld 1,1 miljoen kijkers.

De dagelijkse late night talkshow Studio Sportwinter trok gemiddeld 1,3 miljoen kijkers. Bovendien waarderen de kijkers het programma van Henry Schut en Erben Wennemars met een 7,7. Het samenvattingsprogramma Pyeongchang Vandaag, met Herman van der Zandt en Bart Veldkamp, werd iedere dag gemiddeld door meer dan een miljoen mensen bekeken.

Olympische record online
Nederland wist massaal de olympische pagina’s van de NOS te vinden. In totaal raadpleegden ruim 9,5 miljoen unieke bezoekers de olympische subsite en/of artikelen in de NOS-app. Een olympisch dagrecord werd behaald op donderdag 15 februari -de dag van de 10 km mannen- met 1,5 miljoen unieke bezoekers op de olympische subsite.

Zeven miljoen views
Ook via social media hield de NOS Nederland op de hoogte van de Spelen. Op Facebook leverden de video’s van de NOS over de Spelen ruim zeven miljoen views op. De 340 Facebookposts van de NOS zorgden voor veel online enthousiasme: 15.827 shares, 304.952 likes en 27.333 comments.  

Ook op Instagram reageerde het Nederlandse publiek massaal op de posts van NOS Sport: 209.976 interacties (184.459 hartjes, 2.333 comments). De post met de meeste respons was de foto met alle medaillewinnaars: 10198 interacties (10058 hartjes, 140 comments).

Reacties van het publiek
De 659 tweets van het twitteraccount @NOSsport leverden 13.366 retweets, 2473 reacties, 62.571 likes op. 

Naast kritiek op verslaggevers of een haperende livestream waren er ook veel dankwoorden en complimenten van het publiek. Onderstaand een bloemlezing:

  • Grote waardering voor al degenen die voor - en achter de schermen de reportages over de Olympische spelen verzorgden. Zeer professioneel en steeds enthousiast betrokken. Hulde. Dus wat mij betreft: in de telling nog een GOUDEN medaille erbij !!!

  • Ik wil alle medewerkers van NOS Studio Sport bedanken voor de geweldige verslaggeving van de Olympische Winterspelen 2018 in PyeongChang! Ik heb genoten! Hartelijk dank voor twee weken geweldig mooie televisie!

  • Gouden medailles voor alle medewerkers van de NOS . Fantastische rimpelloze uitzendingen.
    Probeerde m voor te stellen hoe regie, cameramensen, geluidsmensen, presentatoren, enz., enz. zich voor en tijdens de uitzendingen inspanden. Geweldig werk verricht en petje af. Iedereen een gouden medaille !!!

  • Jullie krijgen vast veel klachten en zeurberichten maar ik wil iets anders kwijt:

    Ik wil even een groot compliment maken aan alle medewerkers van de NOS die de Winterspelen van 2018 hebben verslagen. Heb natuurlijk genoten van de prestaties van de sporters, maar jullie leveren fantastisch werk....vakwerk.

    Vooral heel erg blij met jullie eigen camera’s bij het schaatsen want wie anders brengt “onze” sport beter in beeld dan Nederlandse TV makers :)
    Maar ook de radio niet te vergeten....toen Suzanne Schulting goud pakte volgde ik het radioverslag in de auto en zat te juichen toen ze won....het enthousiasme van de verslaggevers was zo aanstekelijk dat ik me “erbij” voelde....top :)

    Dus...heel erg bedankt voor jullie inzet en ik ben erg blij dat dit soort evenementen niet door de commerciële zenders wordt gedaan...

 

In onderstaande bijlage een infographic over de resultaten van de NOS tijdens de Olympische Winterspelen.