Berichten van de Ombudsman

Klacht over het gebruik van ‘vernederlandste’ Friese plaatsnamen

De ombudsman krijgt een klacht dat de NOS de Nederlandse benaming van zeven gemeenten in Friesland gebruikt terwijl deze officieel een Friese naam hebben. Met dit “consequent incorrect taalgebruik” ondermijnt de NOS bewust haar Friese rechten, stelt klager. De ombudsman verklaart de klacht ongegrond, omdat het gebruik van de Nederlandse benaming zijn rechtvaardiging vindt in de taak van de NOS als landelijke leverancier van nieuws en informatie voor alle Nederlandse burgers.

Publieke omroep: objectief, neutraal, onpartijdig?

Margo Smit is de ombudsman voor de journalistieke programma's van de publieke omroep, waaronder de NOS. In haar eerste column bij haar nieuwe werkgever NPO schrijft zij over journalistieke principes en verschuivende grenzen binnen de journalistiek. Zij plaatst kanttekeningen bij de hoge verwachtingen die veel Nederlanders koesteren ten aanzien van 'hun' publieke nieuws-, actualiteiten- en opinievoorziening, ook al was het alleen maar omdat die wordt betaald van 'hun belastingcenten'. Meer specifiek gaat Smit in op de hoeveelheid aandacht voor de PVV en de NOS-verslaggeving van de campagnebijeenkomst van die partij in Spijkenisse.

Boetekleed of huispak? Het relaas van de rubberkorrel

Per 1 januari 2017 kijkt Margo Smit als ombudsman niet meer alleen naar de berichtgeving van de NOS maar naar de journalistieke publicaties en programma's van alle publieke omroepen. Dit is de laatste column voor de NOS. Maar hoogstwaarschijnlijk niet de laatste over de NOS. En het onderwerp nodigt uit tot terug- en vooruitkijken: onderzoek naar de veiligheid van sporten op kunstgras.

Feiten en verwijten rond verkiezing Trump

Het zou volgens velen de nacht worden van 'Madam President' maar het werd de nacht van ‘The Donald’. En sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen op 8 november zijn het de dagen van de zelfreflectie. Voor politiek, pers en peilers – en niet alleen in Amerika zelf. Terecht, vond een aantal klagers bij de NOS Ombudsman. Want die ’linkse‘ NOS was niet objectief, wilde niets van een overwinning van Trump weten en trok zich pruilend terug in de bubbel van gelijkgestemden. Er waren niet veel klachten. Toch ging de ombudsman op zoek naar de feiten achter de verwijten.

Ombudsman kijkt terug op sportzomer

Er viel in en over de sportzomer van 2016 veel in cijfers te vatten: van wereldrecords en medailleklassementen tot kijkcijferpieken, hoog-intensief app-gebruik en uitzonderlijke klachten- en complimentenaantallen. De ombudsman nam veel ervan tot zich, maar zal niet claimen álles geconsumeerd te hebben. Dat was met de alleen al bijna 600 uur live tv, in sommige weken bijna 24 uur per dag live sportradio, veertien (olympische) plus vier (paralympische) livestreams en de letterlijk duizenden berichten op app, site en Teletekst niet te doen. Zelfs niet voor iemand met weinig anders omhanden. De ombudsman kijkt hier nog een keer terug, op wat de nieuws- en sportconsument van de NOS-verslaglegging vond en vroeg.

Ombudsman: NOS Studio Voetbal en de landskampioen

Er is geen sportprogramma dat – wekelijks – zoveel publieksreacties oproept als het zondagse analyseprogramma NOS Studio Voetbal. En er was afgelopen seizoen geen aflevering die zoveel losmaakte als de uitzending van zondag 8 mei, de laatste van de jaargang 2015-2016. De analisten aan tafel leken nogal in hun maag te zitten met een onverwachte kampioen en een dramatische verliezer. Het leidde tot veel klachten over partijdige berichtgeving, ook bij de ombudsman. Reden voor een verkenning.

Ombudsman spart met buitenlandse collega’s

De ombudsman heeft wel een werkgever maar geen collega’s. Dat is vaak de opvatting over de ombudsmanpositie bij een nieuwsmedium. Want als je dag (vooral) bestaat uit het onderzoeken van klachten over het werk van de mensen in je organisatie moet je met hen maar niet al te close worden als je onafhankelijk wilt blijven. Een wat karikaturale schets van mijn ombudsmanwerk, maar een grond van waarheid zit er wel in. De ombudsman is geen ‘echte’ collega van de verslaggever of de correspondent.

De NOS en Keulen: Babylonïe aan beide kanten van de grens

Drie maanden na de aanrandingen en berovingen in Keulen op oudejaarsnacht is het stof voldoende neergedaald om terug te kunnen kijken op de berichtgeving van de NOS hierover. In de dagen en weken na de jaarwisseling reageerde het publiek heel divers maar altijd fel en stellig. De NOS zou enerzijds wandaden van vluchtelingen hebben verzwegen en anderzijds vluchtelingen onterecht hebben gecriminaliseerd. NOS-ombudsman Margo Smit analyseerde de vele berichten die via de NOS-platforms gepubliceerd werden en sprak correspondenten, verslaggevers en redacteuren. Over de vraag: wat heeft de NOS nu precies bericht over de gebeurtenissen en de daders?

Hoeveel details verdraagt een kijker?

Half januari was het eindelijk zover. Ruim twintig jaar nadat de zogenoemde Utrechtse serieverkrachter voor het eerst opdook in de omgeving van die stad, stond een man voor de rechter voor het aanranden en verkrachten van meerdere vrouwen. Tijdens de rechtszaak las het Openbaar Ministerie een uitgebreid feitenrelaas en een strafeis voor met vaak gruwelijke beschrijvingen van de gepleegde handelingen. De verdachte werd veroordeeld tot zestien jaar gevangenisstraf en ging daartegen in hoger beroep. Wordt vervolgd dus.

Klacht over gebruik van het woord 'strijders'

Eind december 2015 klaagt een lezer van NOS.nl over het gebruik van de term ‘strijders’ wanneer het gaat om personen die aan de zijde van groeperingen als IS of Boko Haram vechten. Ombudsman Margo Smit duikt in de kwestie en acht de klacht uiteindelijk ongegrond.