Veelgestelde vragen

Elke dag krijgen wij een groot aantal vragen binnen. Die gaan over van alles: over de inhoud, ons taalgebruik, de techniek... noem maar op. Hieronder staat een selectie van de meest gestelde vragen en onze antwoorden daarop. Staat uw vraag er niet tussen? Stel hem dan hier.

Actueel

Bij de NOS zijn veel reacties binnengekomen op onze berichtgeving over de zaak Nicky Verstappen en dan met name op het voluit noemen van de naam van verdachte Jos Brech en het laten zien van foto`s en video`s van hem. Lees hier de toelichting van Marcel Gelauff, hoofdredacteur NOS Nieuws.

De NOS heeft de afgelopen dagen de volledige naam van Jos Brech gebruikt in de berichtgeving en hem herkenbaar in beeld gebracht. Nu hij is opgepakt, is er geen reden meer om hem herkenbaar in beeld te brengen en zijn naam voluit te gebruiken op de NOS-platforms. Jos B. is een verdachte van een strafbaar feit en we behandelen hem hetzelfde als andere verdachten.

Commentaar Hoofdredactie Nieuws


We passen oude artikelen niet aan, omdat we ons archief intact willen houden en we de geschiedenis niet willen herschrijven. Men moet kunnen terugvinden wat we in het verleden hebben gepubliceerd, zoals we het op de verschijningsdatum hebben gepubliceerd.

 

Reclame en de NOS

Met reclame wordt geld verdiend voor de publieke omroep. Ruim een derde van het budget van de NPO komt uit belastinggeld, de rest uit reclame.

De NOS doet zelf niet aan reclame. Net als op tv en radio doet de STER dat. De NOS houdt als het ware een blokje op de site vrij dat door de STER kan worden ingevuld (want de STER moet die ruimte wel aan een adverteerder hebben verkocht natuurlijk).

Ja: vroeger stonden alleen reclamebanners op de indexpagina’s van NOS.nl (de homepage en de hoofdpagina’s van nieuws en sport). Nu staan ze ook op de artikelpagina’s. Zoals bekend lopen de reclame-inkomsten terug en op deze manier probeert de STER die daling te beperken.

Nee. Daar gaat de STER over. Net zoals de NOS ook niets te zeggen heeft op de reclames voor en na bijvoorbeeld het Achtuurjournaal.

De STER heeft een paar richtlijnen. Zo is aanhakende reclame (reclame die reageert op een artikel op de site) verboden. Ook gelden specifieke tijden voor reclame op het gebied van alcohol (21.00-06.00 uur) en gokken (19.00-06.00 uur).

De STER kan wel reclames verkopen bij bepaalde categorieën op onze site. We hebben het dan over bijvoorbeeld binnenlands nieuws, economie en sport. Maar ook WK voetbal of Tour de France is mogelijk. Specifieker aanhaken kan niet.

In principe houdt de STER dat zelf in de gaten. Maar mocht er toch iets doorheen glippen, dan kunnen wij de STER vragen de betreffende reclame te verwijderen.

Algemeen

Het Financieel Jaarverslag van de NOS over 2016 is gepubliceerd op 1 mei, op de website over.nos.nl . U vindt het hier, in het bovenste uitklapmenu, bij Organisatie. Vervolgens klikt u op Feiten en Cijfers. Behalve het Financieel Jaarverslag staat daar ook het Sociaal Jaarverslag, met alle personele gegevens van de NOS.

De NOS wil zoveel mogelijk Nederlanders informeren over nieuws, sport en (inter)nationale evenementen. Dat doen we ook op sociale media. Veel mensen weten ons daar al te vinden, maar nog lang niet alle Nederlanders. Daarom promoten we berichten die we met extra zorg en aandacht hebben gemaakt, bijvoorbeeld als het gaat om extra research of om een speciale vorm. Die berichten komen dus meer mensen dan gebruikelijk onder ogen. En we hopen natuurlijk dat die mensen onze nieuwe volgers worden.

De televisieprogramma's van de publieke omroep worden ondertiteld voor doven en slechthorenden. Deze ondertiteling kunt u aanzetten via de teletekstpagina 888. Voor de live-programma's geldt dat ze hierdoor ongeveer een minuut later op televisie worden uitgezonden. Hierdoor is het mogelijk om het gesproken woord ondertiteld in beeld te brengen op het moment dat het uitgesproken wordt. Als een spreker wat langer over zijn zin doet, kan het voorkomen dat de ondertiteling eerder in beeld is. Als we zouden wachten met ondertitelen wanneer de spreker is uitgesproken, ontstaat er een storende vertraging waarbij het gesprek niet goed te volgen is. 

Mensen met een heel goed gehoor horen heel af en toe een hoge pieptoon in de NOS Journaals. Dat wordt veroorzaakt door de ventilatoren van alle tv-schermen die in de studio staan. Normaal wordt de toon weggefilterd, maar als de instellingen van dat filter verkeerd staan, zijn ze te horen. 

 

Persberichten stuurt u hier naar de redactie van NOS Nieuws of NOS Sport.

Nieuwswaardige foto’s en/of video’s kun u hier naar de redactie van NOS Nieuws sturen.

Nee, dat kan helaas niet. De NOS geeft geen rondleidingen in de studio's en we organiseren geen bezoeken aan onze redactie of presentaties. Dit doen we niet omdat de NOS een journalistiek bedrijf is waar journalisten van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, vaak onder druk, aan het werk zijn. Bezoeken en rondleidingen zijn voor veel mensen op de werkvloer een storende factor.

Beeldmateriaal uit NOS uitzendingen kunt u opvragen bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Daar wordt al het uitgezonden video- en audiomateriaal gearchiveerd. U kunt uw verzoek mailen naar klantcontactcentrum@beeldengeluid.nl.

Lees hier hoe u een tip naar onze redactie kunt sturen.

Nee. De NOS Feeds applicatie op Facebook gebruikt geen persoonlijke informatie en slaat deze ook niet op. Tevens heeft de NOS geen toestemming om berichten te plaatsen op je tijdlijn in Facebook. Wanneer je de applicatie bezoekt, zal deze alleen een snelle check doen om na te gaan welke categorieën je al volgt. Deze informatie wordt echter niet opgeslagen en zal slechts gebruikt worden om je het juiste nieuws te tonen.

De ‘pauzemuziek’ wordt aangeleverd door een productiebedrijf aan de zender NPO 1. Titels noch uitvoerenden zijn bij de eindregie bekend.

Taal- en tikfouten en ook inhoudelijke fouten kunt u aan ons doorgeven door een e-mail te sturen naar tikfout@nos.nl.

Educatie

Door jarenlang onderzoek te doen naar de motivaties van mensen om nieuws te consumeren weten we dat er vier verschillende nieuwsbehoeften bestaan: bijblijven, toepassen, mening vormen en beleven. In april 2016 is hier een boek over verschenen: Nieuwsbehoeften, een NOS-boek over nieuwsgebruikIn dit boek van Maike Olij wordt ingezoomd op de vier nieuwsbehoeften en de veranderende journalistieke-, media- en maatschappelijke context waarin deze zich bevinden.

We ontvangen dagelijks veel verzoeken voor het beantwoorden van vragen over veel verschillende onderwerpen. Het is voor ons onmogelijk om iedereen van een persoonlijk antwoord te voorzien. Voor studenten (die een relevante studie volgen) maken we af en toe een uitzondering, je kunt je verzoek indienen via het contactformulier. 

Heb je een vraag over een onderwerp uit het nieuws? We adviseren je gebruik te maken van de zoekfunctie op onze website: http://nos.nl/zoeken/. De NOS is een journalistieke organisatie. De journalisten hebben tot taak de kijker te informeren over de werkelijkheid van alle dag. Het uitzenden van welk onderwerp dan ook betekent alleen maar dat wij dat onderwerp als relevant nieuws beschouwen, wij zijn het er mee eens noch oneens. Kijkers moeten hun eigen conclusies trekken, hun eigen oordelen vormen. 

Wil je meer weten over hoe het is om te werken als journalist? Je kunt hier (http://over.nos.nl/onze-mensen)  meer lezen over de ervaringen van onze mensen. 

Nieuws

NPO 1 is één van de drie televisiezenders van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Op NPO 1 worden programma's uitgezonden voor een breed publiek, zoals shows, spelletjes, series, drama, comedy, sport en grote
(sport-)evenementen. Maar NPO 1 is ook dé calamiteitenzender van de publieke omroep. Wanneer er sprake is van 'breaking news' en er behoefte is aan een extra NOS Journaal dan zal dit worden uitgezonden op NPO 1. Dit gaat echter altijd in overleg met de programmacoördinator en de betrokken omroep.

Het snelle, directe nieuws, het zogenaamde 'eerstelijns nieuws', vind je op NOS.nl, radio en NOS Teletekst.
In het NOS Journaal op de televisie komen nieuwsonderwerpen aan bod die zich lenen voor meer verdieping en achtergrond, het zogenaamde 'tweedelijns nieuws'. De keuze wordt bepaald door de redactie, die daarvoor een journalistieke afweging maakt. Doordat de ruimte in een televisie- of radio-bulletin beperkt is, kan het voorkomen dat een nieuwsonderwerp op dat moment niet aan bod komt.

NOS.nl en NOS-apps

Het landelijke publieke omroepbestel kent een zogenaamde 'duale financiering'. De publieke omroep wordt bekostigd uit algemene middelen en uit reclame-inkomsten. De NOS is – evenals de andere publieke omroepen - voor een deel van de financiering afhankelijk van deze reclame-inkomsten. De Mediawet biedt - onder strikte voorwaarden - de mogelijkheid aan de STER om reclameboodschappen aan te bieden op televisie, radio en internet. 

Mogelijk zorgt een Adblocker-plugin ervoor dat de reclame voorafgaand aan de video en vervolgens de volledige video geblokkeerd wordt. In dat geval kunt u proberen de plug-in uit te schakelen om te zien of dat het probleem verhelpt. 

Mocht dit niet werken dan kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier: 

http://over.nos.nl/uw-reacties/uw-vraag-of-reactie

Bepaalde content (livestreams, video's, uitzendingen) is in verband met rechten alleen vanaf een Nederlands ip-adres te zien.

Om te voldoen aan de nieuwe privacywet AVG wordt op nos.nl opnieuw geïnformeerd over cookies en toestemming gevraagd voor het plaatsen van cookies. 

Alle informatie over wat we op nos.nl doen met cookies vindt u hier:

https://cookies.nos.nl/sites/NOS/nos.nl/settings.html?referrer=https%3A%2F%2Fnos.nl%2F

Als u op- of aanmerkingen heeft over het informeren en toestemming vragen voor cookies, of een technisch probleem wilt melden, dan kunt u een bericht sturen naar publieksreacties@nos.nl. Vergeet niet te vermelden wat voor browser, browserversie en operating system u gebruikt.

Stage lopen & werken bij de NOS

Ga naar Werken bij de NOS voor een overzicht van onze actuele vacatures. Wil je stage lopen bij de NOS, kijk dan hier.

Nee, dit is helaas niet mogelijk. Vanwege de drukte op onze redactie is er helaas geen tijd voor het begeleiden van leerlingen.

Als je gaat studeren en bijvoorbeeld een journalistieke opleiding volgt, kun je voor een langere periode stage lopen bij de NOS. Voor meer informatie hierover kun je kijken op www.mediastages.nl.

Om te zien hoe nieuws gemaakt wordt, kun je deze video bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=0TRQELsLtS4