Veelgestelde vragen

Elke dag krijgen wij een groot aantal vragen binnen. Die gaan over van alles: over de inhoud, ons taalgebruik, de techniek... noem maar op. Hieronder staat een selectie van de meest gestelde vragen en onze antwoorden daarop. Staat uw vraag er niet tussen? Stel hem dan hier.

Taal- en tikfouten kunt u aan ons doorgeven door een e-mail te sturen naar tikfout@nos.nl.

Persberichten stuurt u hier naar de redactie van NOS Nieuws of NOS Sport.

Nieuwswaardige foto’s en/of video’s kun u hier naar de redactie van NOS Nieuws sturen.

Nee, dat kan helaas niet. De NOS geeft geen rondleidingen in de studio's en we organiseren geen bezoeken aan onze redactie of presentaties. Dit doen we niet omdat de NOS een journalistiek bedrijf is waar journalisten van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, vaak onder druk, aan het werk zijn. Bezoeken en rondleidingen zijn voor veel mensen op de werkvloer een storende factor.

Beeldmateriaal uit NOS uitzendingen kunt u opvragen bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Daar wordt al het uitgezonden video- en audiomateriaal gearchiveerd. U kunt uw verzoek mailen naar klantcontactcentrum@beeldengeluid.nl.

Lees hier hoe u een tip naar onze redactie kunt sturen.

Nee. De NOS Feeds applicatie op Facebook gebruikt geen persoonlijke informatie en slaat deze ook niet op. Tevens heeft de NOS geen toestemming om berichten te plaatsen op je tijdlijn in Facebook. Wanneer je de applicatie bezoekt, zal deze alleen een snelle check doen om na te gaan welke categorieën je al volgt. Deze informatie wordt echter niet opgeslagen en zal slechts gebruikt worden om je het juiste nieuws te tonen.

De ‘pauzemuziek’ wordt aangeleverd door een productiebedrijf aan de zender NPO 1. Titels noch uitvoerenden zijn bij de eindregie bekend.

Omdat de NOS inziet hoe belangrijk het is om het publiek beter te begrijpen. In het huidige medialandschap heeft de eindgebruiker steeds meer keuze en daarmee controle over wat hij ziet, hoort en leest. Het is onze publieke taak om alle Nederlanders zo goed mogelijk te bedienen met kwalitatief hoogstaand nieuws (en sport). Hoe meer wij weten over het publiek, hoe beter we dit kunnen. En aangezien we een publieke organisatie zijn, delen we die kennis graag met vakgenoten.

Het model deelt de nieuwsbehoeften van mensen (zie vraag 13) in een matrix in. Deze matrix zet de cognitieve inspanning die je moet leveren voor nieuws (zit je lekker achterover of onderneem je actief actie?) af tegen de mate van begrip van het nieuwsonderwerp (je ‘weet’ ergens iets over, of je ‘snapt’ het). Als je die assen tekent, krijg je een matrix met vier nieuwsbehoeften: bijblijven, toepassen, mening vormen en beleven. Dit zijn behoeften die iedereen heeft. Het model kijkt dus niet naar aantallen mensen, maar zoomt in op de behoeften van een enkel mens.

Lees hier meer over het Nieuwsbehoeftenmodel

Het boek is te koop bij uitgeverij Boom - en via onze eigen webshop . Maar ook gewoon bij Bol.com! en in de boekhandels. Het boek kost € 24,90.