Veelgestelde vragen

Elke dag krijgen wij een groot aantal vragen binnen. Die gaan over van alles: over de inhoud, ons taalgebruik, de techniek... noem maar op. Hieronder staat een selectie van de meest gestelde vragen en onze antwoorden daarop. Staat uw vraag er niet tussen? Stel hem dan hier.

In navolging van onze website nos.nl, waar de STER al een tijdje reclamespotjes plaatst,  voorafgaand aan sommige video's, gebeurt dat nu ook in de NOS-app voor android. In de nieuwste versie van de NOS-app zijn reclamefilmpjes te zien voorafgaand aan het afspelen van een video. Ook in de Teletekst-app is de advertentieruimte groter geworden.

 

Met reclame wordt geld verdiend voor de publieke omroep. Ruim een derde van het budget van de NPO komt uit belastinggeld, de rest uit reclame. Helaas lopen de reclame-inkomsten van de STER terug, als gevolg van het afnemende televisiegebruik. De NPO heeft daarom onderzoek laten doen, en in samenspraak met de STER besloten dat er online meer advertentie-inkomsten gegenereerd dienen te worden. Dit is niet alleen bij de NOS het geval, bij alle omroepen zal er meer online reclame te zien zijn.

Met reclame wordt geld verdiend voor de publieke omroep. Ruim een derde van het budget van de NPO komt uit belastinggeld, de rest uit reclame.

De NOS doet zelf niet aan reclame. Net als op tv en radio doet de STER dat. De NOS houdt als het ware een blokje op de site vrij dat door de STER kan worden ingevuld (want de STER moet die ruimte wel aan een adverteerder hebben verkocht natuurlijk).

Ja: vroeger stonden alleen reclamebanners op de indexpagina’s van NOS.nl (de homepage en de hoofdpagina’s van nieuws en sport). Nu staan ze ook op de artikelpagina’s. Zoals bekend lopen de reclame-inkomsten terug en op deze manier probeert de STER die daling te beperken.

Nee. Daar gaat de STER over. Net zoals de NOS ook niets te zeggen heeft op de reclames voor en na bijvoorbeeld het Achtuurjournaal.

De STER heeft een paar richtlijnen. Zo is aanhakende reclame (reclame die reageert op een artikel op de site) verboden. Ook gelden specifieke tijden voor reclame op het gebied van alcohol (21.00-06.00 uur) en gokken (19.00-06.00 uur).

De STER kan wel reclames verkopen bij bepaalde categorieën op onze site. We hebben het dan over bijvoorbeeld binnenlands nieuws, economie en sport. Maar ook WK voetbal of Tour de France is mogelijk. Specifieker aanhaken kan niet.

In principe houdt de STER dat zelf in de gaten. Maar mocht er toch iets doorheen glippen, dan kunnen wij de STER vragen de betreffende reclame te verwijderen.