Vernieuwde NOS.nl is live

Via de betasite was hij al even te zien, maar per vandaag is het officieel: NOS.nl is vernieuwd.  Dit zijn de belangrijkste kenmerken:

  • We laten het beeld spreken. Daardoor zie je direct wat het belangrijkste nieuws is. De nieuwe NOS.nl gidst je door het actuele nieuwsaanbod, zodat je altijd op de hoogte blijft. 
  • De artikelen zijn helemaal vernieuwd, waarbij meer gebruik wordt gemaakt van foto’s, video’s, audio en visualisaties (bijvoorbeeld kaarten) om een verhaal te vertellen. 
  • Via de navigatiebalk heb je op elke pagina direct toegang tot de belangrijkste artikelen, livestreams en uitzendingen. Ook het weerbericht en de verkeersinformatie zijn direct op te vragen.
  • Je kunt NOS-programma’s terugkijken en belangrijke nieuws- en sportgebeurtenissen live meebeleven via de streams.
  • Tot nu toe hadden NOS op 3 en Nieuwsuur een eigen website. De artikelen zijn geïntegreerd in de nieuwe website zodat al het nieuws  terug is te vinden op één plek: NOS.nl. De artikelen blijven wel duidelijk herkenbaar als NOS op 3 of Nieuwsuur. Via nosop3.nl en nieuwsuur.nl kom je nog steeds uit op hun pagina’s, al is de opzet wel veranderd. NOS op 3 heeft voor een nieuwsfeed-achtige opzet gekozen, waarbij de berichten van één dag overzichtelijk onder elkaar in een tijdlijn staan.
"We kiezen voor een ‘topstory’ om de gebruiker duidelijk te maken wat urgent is, of belangrijk, of interessant"

Algemeen directeur van de NOS Jan de Jong zegt over de vernieuwing: "We willen met NOS.nl niet de grootste worden, wel graag de beste! We hebben de site zelf gebouwd. Naar eigen inzicht en idee en met eigen mensen. Zeg ik niet zonder trots. De nieuwe site is veel meer dan alleen een cosmetische verandering. Het staat voor een compleet nieuwe journalistieke werkwijze. De NOS zet vol in op de kwaliteit van de nieuwsvoorziening. En dat op alle denkbare platforms. Dat is ook precies wat staatssecretaris Sander Dekker voor ogen heeft. We doen aan marktversterking en innovatie. Dat begint zijn vruchten af te werpen. De NOS weet met haar site veel jongeren aan zich te binden".

“Op onze nieuwe site maken we nadrukkelijke keuzes”, zegt plaatsvervangend hoofdredacteur NOS Nieuws Giselle van Cann. “We hebben veel aandacht voor beeld en live verslagen en speciaal op online toegesneden keuzes. We kiezen voor een ‘topstory’ om de gebruiker duidelijk te maken wat urgent is, of belangrijk, of interessant. Allemaal vanuit het principe ‘video first’. Onze kijkers hoeven niets te missen. We laten de beelden zien zodra we ze binnen hebben. Mét radio en televisie is online een volwaardige derde pijler voor onze nieuws- en sportuitzendingen. Daardoor kunnen we de gebruiker, die ons op internet en mobiel al goed weet te vinden, nog beter bedienen.”

De nieuwe site is volledig in huis gebouwd door het team van NOS Digitale Media. “We zijn bij de ontwikkeling uitgegaan van de nieuwsbehoefte van de gebruiker”, zegt Lara Ankersmit, hoofd Digitale Media van de NOS. “Voor het merendeel van onze bezoekers is up to date zijn met wat er in de wereld gebeurt, de belangrijkste motivatie om nieuws te lezen. Hiervoor selecteren wij de topstory’s. Een andere belangrijke context voor de gebruiker is ‘niets willen missen’. Die behoefte vullen wij in door het laatste nieuws en live beelden aan te bieden. Tijdens de Olympische Spelen en het WK Voetbal hebben we al geëxperimenteerd met de nieuwe ‘look & feel’, met langere pagina’s en met meer aandacht voor beeld. Beide sites zijn door het publiek positief ontvangen en massaal bezocht.”

Klik hier voor het nieuwsbericht over de nieuwe site.
Klik hier voor de Veelgestelde Vragen over de nieuwe site.