De NOS wordt door de Nederlanders nog steeds gezien als meest onmisbare omroep. Dat blijkt uit de Eurib top-100 Onmisbare Merken 2015. Eurib staat voor European Institute for Brand management en de organisatie presenteert zichzelf als onafhankelijk kennisinstituut op het gebied van brand, design & reputation management. Eurib publiceert sinds 2008 een ranglijst van merken die de Nederlander als onmisbaar beschouwt. De algemene ranglijst wordt voor de de achtste keer op rij aangevoerd door de Hema, dit jaar gevolgd door Bol.com en Ikea. Op die algemene lijst staat het NOS Journaal als enige programma in de toptien, op plaats acht. Twee jaar geleden stond het Journaal op die lijst overigens nog op nummer twee.
Als het louter gaat om programma’s is het NOS Journaal ruimschoots koploper met een onmisbaarheidsscore van 59%. Nummer twee, RTL Nieuws, volgt met 38%. En na de consumentenprogramma’s Radar en Kassa staat NOS Studio Sport op plaats vijf (29%), nog net voor De Wereld Draait Door. Nieuwsuur vinden we terug op de twaalfde plek met 23%.
In de categorie omroepen gaat de NOS met een onmisbaarheidsscore van 54% ook nog steeds aan de leiding, voor RTL4 (47%) en NPO 1 (37%). De scores van alle tv-zenders zijn het afgelopen jaar gedaald, blijkt uit de cijfers, maar die van de publieke omroep het sterkst. Dat komt volgens Eurib door de naamsveranderingen van de publieke omroep: Nederland 1 werd NPO 1, enzovoort.
Eurib stelt dat de naamswijzigingen veel te laat zijn ingezet, namelijk in een periode waarin ‘traditioneel tv-kijken’ al sterk onder druk stond. Nieuwkomer Netflix heeft in korte tijd een score van 19% weten te halen, evenveel als de AVRO, en vlak achter Omroep Max en BNN (20%).