Als eerste Nederlandse nieuwskanaal heeft NOS Stories 1 miljoen volgers op Instagram.
Het Instagramkanaal van NOS Stories, met nieuwsvideo’s en explainers voor jongeren van 13-18 jaar, begon als NOS Kort, met nieuwsvideo’s van 15 seconden. In 2018 werd het kanaal omgedoopt tot NOS Stories en groeide het uit tot hét nieuwsplatform voor jongeren.
In gesprek met de doelgroep
“We gebruiken Instagram waarvoor het bedoeld is: een sociaal medium waarop je in gesprek gaat met je publiek”, vertelt Gonnie Spijkstra, adjunct-chef van Stories en NOS op 3. “Zo weten we wat er speelt in de wereld van jongeren. En we laten zien waar hun belevingswereld journalistiek wordt”, bijvoorbeeld met kledingregels op school en extreemrechtse memes op sociale media. Jongeren stonden bekend als moeilijk te bereiken groep, met weinig aandacht voor de actualiteit. NOS Stories wist deze doelgroep te bereiken en aan zich te binden.”
Bereik groter dan aantal volgers
Gemiddeld bereikt NOS Stories zo’n twee miljoen mensen per week. “Dat betekent dat ons publiek groter is dan alleen de beoogde doelgroep”, zegt social media-coördinator Stef Snakkers.
“Dat wordt deels verklaard doordat een deel van onze eerste volgers volwassen is geworden. Dat zie je terug in statistieken en in de reacties. Bijvoorbeeld bij een uitlegvideo over Joran van der Sloot. Op TikTok merkten we dat het publiek die naam voor het eerst hoorde, terwijl er op Instagram ook volgers waren die zich afvroegen waarom we daar een video over maakten.”
“Toch zijn er veel mensen die deze eerste vragen bij het nieuws hebben, en die slaan we dus niet over. Wat is kweekvlees? en ‘Waarom vechten Russische militairen tegen Poetin? Door verhalen te verpakken in korte, strak gemonteerde video’s, maken we het nieuws toegankelijk.
Stories beweegt mee
Inmiddels is Instagram voorbijgestreefd door TikTok als belangrijkste platform voor tieners. Dat betekent ook dat de focus voor NOS Stories verschuift. “NOS Stories wil zijn waar de doelgroep is,” zegt Gonnie. “Daarom bewegen we mee en richten we ons steeds meer op TikTok.”
De afhankelijkheid van social mediaplatformen maakt Stories ook kwetsbaar: “Onze zichtbaarheid wordt deels bepaald door de grillen van social mediabedrijven. Sinds Stories begon op Instagram, zijn de risico’s steeds duidelijker geworden. Van Elon Musk die Twittergebruikers beperkingen oplegt tot privacyrisico’s op TikTok.
Een volgende stap voor NOS Stories is verkennen of een eigen platform iets kan toevoegen aan de onzekerheid van sociale platformen.”