Het moment dat Tom Dumoulin gisteren zijn tweede plaats veiligstelde, is door 2,2 miljoen mensen bekeken. Dit is het best bekeken moment van de Tour 2018. In totaal hebben 9,2 miljoen mensen dit jaar de Tour de France bij de NOS gevolgd. Dat komt neer op een bereik van 58% van de Nederlandse bevolking.
Dat sport verbindt, met name als Nederlanders succes boeken, bewijst de Tour van 2018 maar weer eens. Mede door de prestaties van Dumoulin, Kruijswijk en Groenewegen behoren de live etappes met gemiddeld 851.000 kijkers tot de best bekeken rechtstreekse Tour-uitzendingen van de afgelopen jaren. Het finishmoment – het moment dat de meeste mensen inschakelen – kent een gemiddelde van 1,5 miljoen kijkers.
De Avondetappe scoort goed
NOS Avondetappe kan ook terugkijken op een geslaagde Ronde van Frankrijk. Ondanks de hittegolf in Nederland, waardoor minder mensen televisie keken, stemden dagelijks gemiddeld zo’n 1 miljoen mensen af op het late night Tourprogramma van de NOS. Dat houdt in dat van alle mensen die op dat moment voor de televisie zaten, bijna een kwart (22%) naar het programma van Dione de Graaff en Herman van der Zandt keken. De kijkers beoordeelden het programma met een rapportcijfer 7,7.
Online kan de NOS deze Tour eveneens goede cijfers overleggen. In totaal trok de speciale Tour de France-subsite (nos.nl/tour) 1,8 miljoen unieke bezoekers. In de NOS-app ging het om 1,6 miljoen bezoekers. Daarmee bereikte de NOS een breder publiek dan vorig jaar. In totaal is er 1,1 miljoen keer een livestream gestart.
Ook via social media leefde het Nederlandse publiek massaal mee met de prestaties in de Tour. De Facebook-berichten van NOS Sport leverden 74.000 interacties op. Op Instagram waren de 37 posts goed voor 70.000 likes of reacties. Op Twitter werd er ruim 37.000 maal gereageerd op een tweet van NOS Sport.