NOS Kort heeft 50.000 volgers. Een unieke prestatie. Aanjager Leroy van Limbeek is trots op dit resultaat: “Vorig jaar gingen we van pilot naar vast onderdeel van de NOS. En nu hebben we al 50.000 volgers. Hiermee zijn we niet alleen de eerste Nederlandse nieuwsorganisatie op Instagram, maar ook de grootste.”
NOS Kort spreekt met korte nieuwsvideo’s van 15 seconden vooral dertien- tot negentienjarigen aan; de doelgroep tussen het NOS Jeugdjournaal en NOS op 3 in. De filmpjes verschijnen zeven dagen per week, gemiddeld acht per dag. Er wordt gewerkt met vaste thema’s, zoals elke ochtend het weerbericht. Op vrijdag is het Famous Friday, dan worden de filmpjes zoveel mogelijk ingesproken door bekende Nederlanders. Onlangs is NOS Kort gestart met Instaspeakers: experts beantwoorden een uur lang vragen die onder de jeugd leven over een bepaald onderwerp.
De reacties van de volgers zijn zeer positief. Leroy van Limbeek: “We horen dat leraren maatschappijleer onze filmpjes gebruiken in hun lessen. En we krijgen reacties van ouders dat het nieuws nu ook aan de ontbijttafel wordt besproken omdat de kinderen een item bij ons hebben gezien en het daarover willen hebben. Daaruit blijkt wel dat er onder jongeren genoeg interesse is om het nieuws te volgen. Zwaar én licht nieuws. Wij zijn de NPO in het klein: een mooie mix van amusement en informatie.”