Zomerse topdrukte voor Publieksreacties

Het was een lange sportzomer. En dus topdrukte voor de NOS. In de eerste plaats voor de redacties en afdelingen die het EK Voetbal, de Tour de France, de Olympische Spelen en vervolgens de Paralympics uitserveerden aan de Nederlandse sportliefhebbers. Op televisie, radio, internet en alle platformen waar onze gebruikers zich bevinden. Daarbij was het op nieuwsgebied bepaald geen komkommertijd. Ook de berichtgeving over de couppoging in Turkije maakte veel bij de kijkers en luisteraars los. Topdrukte dus ook voor de afdeling Publieksreacties, waar de mailbox de afgelopen maanden dagelijks volliep met bergen kritiek, opmerkingen, suggesties en, jazeker, ook loftuitingen. 

Chapeau! Ik heb genoten!

Complimenten
In juli ontvingen we 197 complimenten. Dat is veel, want in een normale maand komen er anders zo’n 50 schouderklopjes binnen. Ook onze programma’s rond de Olympische Spelen kregen geregeld lof toegezwaaid. Enkele krenten uit de pap:

  • Die Hans van Zetten doet het echt geweldig goed!
  • Na jaren heb ik eindelijk weer eens genoten van de OS. Vooral van de paardensport en het duiken. Sporten die op tv niet de meeste aandacht krijgen. Daarom zijn de livestreams echt geweldig! Wat een geweldig gebruik van de moderne techniek. Ik ben heel blij dat jullie dit voor het Nederlandse publiek mogelijk hebben gemaakt. Hopelijk wordt dit bij de volgende OS ook weer gedaan en wellicht zelfs bij andere wellicht minder prestigieuze sportevenementen. Chapeau! Ik heb genoten!
  • Mijn complimenten voor de uitzendingen op NPO 1 van Rio en de livestreams. Actuele info, goede gasten, frequente samenvattingen en doorlopende uitzending. Ik geniet en heb genoten.

Bij elkaar kwamen in de maanden juli en augustus 6740 reacties binnen. Ruim dan de helft daarvan ging over sport, ongeveer een derde over nieuws en de overige opmerkingen betroffen evenementen en techniek. Voor de goede orde: in een ‘gewone’ maand krijgt Publieksreacties gemiddeld zo’n 1700 mailtjes te verwerken. In ongeveer de helft van de gevallen was de reactie een klacht. Ook hiervan een kleine bloemlezing:

  • Wat wordt er veel gepraat, wij willen sport zien.
  • Jammer dat ik niet alle uitzendingen van Studio Olympic Park kan terugkijken.
  • Jammer dat er vaak zo’n negatieve toon heerst tijdens de interviews met sporters door jullie verslaggevers.

Vragen
En dan zijn er altijd weer kijkers die vragen hebben. Die gaan soms over de inhoud van de uitzendingen, maar heel vaak ook over triviale zaken: 

  • Wat een leuke kussentjes liggen er op de bank in Studio Olympic Park. Waar zijn die te koop?
  • Dat vrolijke Braziliaanse muziekje, van wie is dat?

In augustus waren er verder opvallend veel reacties via de sociale media. @nossport werd veel vaker gebruikt dan gewoonlijk. In plaats van zo’n 3000 keer was dat in deze maand maar liefst ruim 14.000 keer.