Complimenten, complimenten en nog eens complimenten. Tijdens Sotsji wist het publiek de NOS massaal te vinden. Niet alleen met kritiek en honderden vragen over curling, de uitzendtijden, livestreams, matroesjka’s, de kleding van Dione, maar ook met opvallend veel positieve geluiden over de uitzendingen. “Hartverwarmend”, noemt Jan de Jong alle blijken van waardering. ”We moeten dat gevoel vasthouden, net als bij de troonswisseling. Ik ben onwijs trots op de NOS en onze eigen mensen die 230 uur televisie, 3000 uur internet en 90 uur radio hebben gemaakt met veel vakkennis en enthousiasme.”
Zelfs De Telegraaf, doorgaans zeer kritisch op de NOS en de publieke omroep, deed maandag onverwacht een positieve duit in het zakje: ‘In elk geval speelt de NOS een cruciale rol in het succes bij het schaatsen. Schaatsen is de tweede of derde televisiesport in ons land. Dit genereert geld van sponsors, de prestaties gaan daarom omhoog waardoor er weer meer televisietijd en geld vrijkomt. Een opwaartse spiraal. Bovendien zijn de voortreffelijke beeldregie en het deskundige en enthousiaste commentaar een belangrijke factor in de kijkcijfers’.
“Mooi en terecht, want we hebben relevante televisie, radio en internet gemaakt”, reageert Jan. “Een geoliede machine die bovenop het evenement en al het nieuws binnen en buiten de ‘bubbel’ van Sotsji zat. We zijn innovatief gebleken, de technische schakelingen waren goed, alleen jammer dat het ‘internetstadion’ kraakte en piepte tijdens de 10 km van Sven Kramer. Aan de infrastructuur in Nederland kan in de toekomst nog wel wat verbeterd worden, meer bandbreedte zou welkom zijn zodat we ons publiek nog beter kunnen bedienen.”
“Het mooiste vind ik nog dat we alles, van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat, met eigen mensen hebben gecoverd. En ook dat onze ‘jeugdopleiding’ zoveel talenten laat doorstromen. Dat is uniek. Ik ken geen ander mediabedrijf in Nederland of daarbuiten dat met zo weinig mensen en middelen tot zoveel in staat is. De kwaliteit droop er vanaf. Reusachtig blij mogen we zijn met de enorme kijkersaantallen, miljoenen mensen voor de buis, 6,1 miljoen unieke bezoekers op internet en met de vele blijken van waardering van de kijkers.”