“Wat is onze maatschappij zonder vakmensen als bouwvakkers, verzorgenden, monteurs, winkelmedewerkers, tuinmannen?”, schrijft Lisette van den Beld in een brief aan het NOS Jeugdjournaal. Aanleiding is een reportage van afgelopen woensdag, waar de nadruk lag op een klas met hoge cijfers voor de Cito-toets, onder wie een leerling met nul fouten.
“Waar is de aandacht voor de leerling die een score heeft van 525 of lager? Die eigenlijk ook supertrots mag zijn op zijn/haar prestatie?”, schrijft Van den Beld, begeleider op een vmbo-school in Het Gooi.
De brief wordt veel gedeeld online, is tienduizenden keren geliket en leidt ook op de NOS-redactie tot discussie. Ronald Bartlema, de chef van het NOS Jeugdjournaal schreef de volgende brief terug:
Beste Lisette van den Beld,
Het NOS Jeugdjournaal besteedde afgelopen week aandacht aan de landelijke uitslag van de Cito-toets. Met als aanleiding het nieuws dat de eindtoets dit jaar beter is gemaakt dan de afgelopen jaren. Meer kinderen behaalden een havo- en vwo-score en minder leerlingen hadden een uitslag op VMBO-niveau. We brachten in beeld hoe er feest werd gevierd op een basisschool waar een kind nul fouten had. En we lieten trotse leerkrachten aan het woord en evenzo trotse kinderen die hun toets beter hadden gemaakt dan verwacht.
Het item heeft bij u een uit het hart gegrepen reactie opgeroepen. U schrijft ons onder meer: “De VMBO leerling is zwaar ondergewaardeerd in onze samenleving en wordt maar gepusht om door te stromen naar havo/hbo en zonder het te beseffen werken jullie daar ook aan mee.”
Uw brief heeft bij ons, de redactie van het Jeugdjournaal, heel wat losgemaakt. In onze missie staat nadrukkelijk dat wij niemand willen uitsluiten. “Wij zijn er voor alle kinderen van 9 tot 12 jaar. Of ze nou in een stad wonen, in een dorp, op het platteland, of ze denkers zijn of doeners.” En al is het nooit onze bedoeling geweest bij te dragen aan het beeld dat u schetst, hebben we vastgesteld dat u een terecht punt heeft.
We hebben uw oprechte verhaal dan ook uitvoerig besproken. We zullen vandaag aandacht aan uw oproep besteden, uw hartenkreet om meer positieve aandacht voor het VMBO. En dus ook voor de belangrijke rol die VMBO-ers in onze maatschappij vervullen. Koks, meubelmakers, monteurs, winkelmedewerkers, verzorgenden. Wij kunnen inderdaad niet zonder.
U vraagt deze groep leerlingen ook eens door hun prestaties in beeld te brengen. Ik beloof u, als chef van het Jeugdjournaal, dat wij uw suggestie serieus zullen bespreken. En dat wij ons als programmamakers uw kritiek aantrekken en daar iets mee zullen doen.
Met vriendelijke groet,
Ronald Bartlema
Chef NOS Jeugdjournaal
De volledige brief van Lisette van den Beld:
Beste redactie van het jeugdjournaal,
Vandaag zat ik met mijn dochter naar het jeugdjournaal te kijken. Ik ben heel erg geschrokken van de manier waarop jullie de einduitslag van de eindcito in beeld hebben gebracht.
Ik ben al 7 jaar werkzaam als leerlingbegeleider op een VMBO school. Op de school waar ik werk zitten leerlingen die op een gedeeltelijk praktische manier en al vanaf leerjaar 2 serieus bezig zijn met de beroepspraktijk. Deze leerlingen komen bijna allemaal van gewone basisscholen af. Op deze basisscholen zaten deze leerlingen in klassen waarin het uitstroomniveau van de leerlingen varieert van VMBO Basis Beroepsgerichte Leerweg tot Gymnasium.
Leerlingen die uitstromen naar het VMBO zijn vrijwel altijd de leerlingen in de klas met de laagste cijfers, het langzaamste begrip en de slechtste werkstukken. Leerlingen die in toch nog verrassend veel situaties zichzelf dom voelen hierdoor en soms zelfs gepest worden.
Eenmaal bij ons op school beginnen deze leerlingen pas te groeien, ze ervaren eindelijk dat ze ook de beste van de klas kunnen zijn en worden gewaardeerd. Ze zijn in staat succeservaringen op te doen.
De Cito eindtoets is bedoeld als hulpmiddel voor de niveaubepaling.
In jullie item wordt de citotoets een prestatie. Ik zie een school die met een soort champagne de uitslag bekend maakt en die de best presterende leerling in het middelpunt van de belangstelling laat staan terwijl dit meisje gewoon op haar niveau heeft gepresteerd.
Er wordt gesproken over hoge citoscores en hoe blij iedereen er mee is.
Maar waar is de aandacht voor de leerling die een score heeft van 525 of lager? Die eigenlijk ook supertrots mag zijn op zijn/haar prestatie?
Deze leerling voelt zich door jullie berichtgeving weer dommer, deze leerling schaamt zich voor de behaalde score en had liever een gesloten envelop meegekregen om thuis open te maken, samen met ouders die (hopelijk) wel blij zijn met zo’n mooie score!
Ik hou van al mijn leerlingen, ik ben trots op mijn leerlingen die hard voor het zo door hun gewenste vak werken.
Al onze docenten zijn echt megatrots op hun leerlingen die eindelijk tussen hun “peergroep” zitten.
Die leerling die je later mee ziet doen aan een internationale kookwedstrijd maar bij ons begonnen is. De leerling die een zeer goed meubelmaker wordt en die bij ons begonnen is. De leerling die nu werkt bij sterrenrestaurant Tante Koosje maar bij ons begonnen is. De leerling die jouw ouders verzorgt in dat verpleeghuis en een troostende arm om je heen legt als je verdriet hebt om een verlies maar bij ons begonnen is.
De VMBO leerling is zwaar ondergewaardeerd in onze samenleving en wordt maar gepusht om door te stromen naar havo/hbo en zonder het te beseffen werken jullie daar ook aan mee.
Help deze groep leerlingen ook eens door hun prestaties in beeld te brengen! Wat is onze maatschappij zonder vakmensen als bouwvakkers, verzorgenden, monteurs, winkelmedewerkers, tuinmannen??
Vriendelijke groeten,
Lisette van den Beld
Leerlingbegeleider op een hele leuke VMBO en trots op alle leerlingen!!