Van de Holocaustherdenking is door de NOS dit jaar niet alleen met twee televisie-uitzendingen verslag gedaan, maar voor het eerst ook met een speciale online productie: De oorlog van mijn oma. In een vorm die speciaal is toegesneden op de smartphone worden de verhalen verteld van Holocaust-overlevenden; niet door de overlevenden zelf, maar door hun kleinkinderen.
De gedachte daarachter: jongeren bereiken én interesseren voor de Holocaust. Jongeren zitten immers minder voor de televisie dan de oudere generaties en halen hun informatie vooral van de smartphone. Het is beleid van de NOS om daar te zijn waar onze gebruikers zitten, dus dan ligt het voor de hand de informatie ook op dat platform aan te bieden. Niet door televisiemateriaal aan te passen, maar door een speciale productie die gebruik maakt van de mogelijkheden van de smartphone: informatie in tekst en video, swipen, vertical video en ondertiteld zodat de special ook zonder geluid kan worden bekeken.
De makers hebben daarnaast de kleinkinderen van Holocaust-slachtoffers gevraagd het verhaal van hun opa of oma te vertellen. Zeker voor jongeren komen de overleveringen zo gevoelsmatig erg dichtbij, is gebleken uit de eerste reacties.
De special is gemaakt door de afdeling NOS Evenementen, die documentaires en live programma’s maakt over (inter)nationale evenementen of gebeurtenissen die Nederlanders bezighouden en binden, in samenwerking met NOS Digitale Media en NOS Lab, de proeftuin voor nieuwe digitale vertelvormen.
Met de twee tv-uitzendingen over de Holocaust zijn 934.000 mensen bereikt en de online special noteerde tot en met vandaag 208.000 bezoeken. Dat is met afstand het hoogste aantal voor deze nieuwe vertelvorm*. Alles bij elkaar heeft de NOS dus een groot aantal mensen bereikt met dit belangrijke onderwerp.
De Holocaustherdenking (op de laatste zondag van januari) heeft vanaf dit jaar een vaste plek op de herdenkingskalender van de NOS, naast de Dodenherdenking op 4 mei en de Indië-herdenking op 15 augustus.
* Eerdere online specials gingen over onder meer MDMA, dakloze jongeren en de geheimen van voetbaltransfers.