De Tour in cijfers: De Avondetappe meest bekeken in afgelopen vijf jaar

De Tour in cijfers: De Avondetappe meest bekeken in afgelopen vijf jaar

De Tour de France heeft bij de NOS ook dit jaar een miljoenenpubliek bereikt. Bijna 9,4 miljoen mensen hebben de afgelopen drie weken een deel van de NOS-programma’s over de Tour de France gezien. Omgerekend komt dat neer op 60% van de Nederlandse bevolking. De Avondetappe van dit jaar is het meest bekeken avondprogramma rond de Tour in de afgelopen vijf jaar. Ook zijn er kijkercijferpieken bij de NOS te zien rond de successen van de Nederlandse wielrenners. 

De Avondetappe kan terugkijken op een geslaagde Ronde van Frankrijk. Gemiddeld trok het dagelijkse avondprogramma van de NOS 969.000 kijkers (marktaandeel 18,8%). Daarmee is dit het beste latenight Tour-programma van de NOS in de afgelopen vijf jaar. Bovendien komt De Avondetappe van zondag 16 juli met gemiddeld 1,4 miljoen kijkers met stip op 1 als meest bekeken uitzending in de afgelopen vijf jaar. De uitzending van gisteravond (zondag 23 juli) staat met ruim 1,3 miljoen kijkers gemiddeld op de derde plek. Verder werd duidelijk dat de kijkers het avondprogramma met Dione de Graaff en Herman van der Zandt beloonden met het rapportcijfer 7,6.

Kijkcijferpieken bij successen van Nederlanders
De live-etappes van de Tour de France bij de NOS laten kijkcijferpieken bij de successen van de Nederlandse renners zien. De slotetappe met de overwinning van Dylan Groenewegen is met een gemiddelde van ruim 1,2 miljoen kijkers de meest bekeken rit van de Tour van 2017. Bauke Mollema zorgde met zijn ritzege voor de hoogste piek tijdens de live-uitzendingen; ruim 2 miljoen Nederlanders zagen Mollema op zondag 16 juli als eerste over de streep komen.

De kijkcijfers van de live-uitzendingen van alle etappes zijn nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar. De rechtstreekse uitzendingen haalden gemiddeld 727.000 kijkers (marktaandeel 39,1%). Vorig jaar lag de gemiddelde kijkdichtheid met 748.000 kijkers (marktaandeel 40,5%) een fractie hoger.

Het NOS Tourjournaal kon rekenen op gemiddeld 153.000 kijkers (marktaandeel van 3,9%). Dit jaar werd het programma op NPO 3 uitgezonden. Dat maakt het lastig vergelijken met vorig jaar, toen het NOS Tourjournaal op NPO 1 te zien was. Vorig jaar trok het dagelijkse nieuwsprogramma gemiddeld 654.000 kijkers (marktaandeel 17,1%).

Ook online kan de NOS over de Ronde van Frankrijk goede cijfers overleggen. In de NOS-app zijn de artikelen over de Tour de France ruim 9,6 miljoen keer bekeken. De Tour de France-subsite op NOS.nl (nos.nl/tour) is bijna 5,5 miljoen keer bezocht. Het meest gelezen item is het artikel ‘Sagan uit de Tour gehaald na elleboog’ (336.000 bezoeken op de app en 133.000 op de site). De NOS Tour de France video-app, een speciaal ontworpen video-app voor de Tour, is 38.000 keer gedownload.

Deel dit artikel