Journalistiek was 2015 een rijk jaar voor Nieuwsuur. Hoogtepunt waren diverse uitzendingen over de zogenoemde ‘Teevendeal’, die uiteindelijk tot het aftreden leidde van de beide bewindslieden van justitie en de voorzitter van de Tweede Kamer. Daarnaast deed Nieuwsuur intensief verslag van de vluchtelingencrisis en van de financiële problemen in Griekenland. Traditioneel was er veel aandacht voor de Midden Oosten-berichtgeving, met als markant moment een exclusief interview met de Syrische president Assad, dat in vele landen werd uitgezonden.
Nieuwsuur had een goed jaar qua kijkcijfers. Ondanks de doorgaans ‘zware’ content en de positie op NPO 2 (waarbij Nieuwsuur meestal niet voorafgegaan wordt door programma’s die voor een hoge instroom zorgen), doet het programma het bevredigend, zelfs licht tegen de trend in, en is vooral de naam en ‘brand’ stevig gevestigd.
- In 2015 scoorden alle dagen, behalve de donderdag, hoger qua kijkdichtheid dan in 2014
- Gemiddeld keken in 2015 660.000 mensen van 6 jaar en ouder, in 2014 waren dat er gemiddeld 629.000
- Gemiddeld wordt 47% van een uitzending bekeken door kijkers die minstens 1 minuut keken. Maar ook hier een licht stijgende trend, van gemiddeld 45% in 2014 naar 48% in 2015
- Kijktijdaandeel: gemiddeld kijkt 10,6% van de op het moment van uitzending tv-kijkende mensen naar een uitzending van Nieuwsuur
- Het gemiddelde kijkdichtheidspercentage is vooral gestegen onder 50-plussers, de gemiddelde kijkdichtheid onder 20-49 jarigen bleef nagenoeg stabiel, terwijl het kijktijdaandeel in deze jongere leeftijdsgroep licht stijgt van 4,9% in 2014 naar 5,4% in 2015
- De gemiddelde waardering voor Nieuwsuur is in beide jaren een 7,5, dat is al sinds 2012 zo en laat zien dat Nieuwsuur goed gewaardeerd wordt
- De hoogste waardering in 2015 kreeg de uitzending van vrijdag 13 november, een 7,9 (aanslagen Bataclantheater in Parijs)
- In 2015 bereikte Nieuwsuur 88% van de Nederlandse bevolking minstens 1 minuut