Heel veel mensen bereikt met verkiezingsberichtgeving NOS

Heel veel mensen bereikt met verkiezingsberichtgeving NOS

Om zoveel mogelijk inwoners van Nederland op de hoogte te houden van het verkiezingsnieuws, heeft de NOS op allerlei manieren en op alle platformen uitgepakt. Die inspanningen hebben zich uitbetaald, want er zijn enorm veel mensen mee bereikt. Vooral online werden records gebroken.

Online
Donderdag 30 oktober, de dag na de verkiezingen, was één van de best bezochte dagen online ooit. De website en de app hadden op die ene dag in totaal 23 miljoen bezoeken. Dit is veel meer dan de dag na de verkiezingen in 2023, toen er 16 miljoen bezoeken waren.

Op de dag van de verkiezingen zelf, woensdag 29 oktober, werden de site en de app in totaal 15,5 miljoen keer bezocht. Ook dit is hoger dan bij de vorige verkiezingen: toen waren er 14,4 miljoen bezoeken.

De livestream van de uitslagenavond werd dit jaar 1,2 miljoen keer afgespeeld, waarmee we bijna 400.000 kijkers meer bereikten dan twee jaar geleden.

Ook de uitslagentool is tijdens deze verkiezingen erg goed geraadpleegd: in totaal bijna 7 miljoen bezoeken. De dag na de verkiezingen was dit na de voorpagina en het liveblog het best bezocht. Ook dit is veel meer dan de 4,3 miljoen bezoeken van twee jaar geleden.

Social Media
Met onze social media-uitingen hebben we een groot en jong publiek bereikt, met als uitschieters de breaking Instagram-post over de exitpolls van NOS Stories (3,6 miljoen weergaven), de ‘6 7’ van het Jeugdjournaal (2,9 miljoen weergaven op TikTok en 1,8 miljoen op Instagram) en de YouTube-video ‘De politieke partijen uitgelegd’ van NOS op 3 (853.000 weergaven).

Televisie
In de week van de verkiezingen bereikte de NOS met de uitzendingen van het Jeugdjournaal-debat, het Slotdebat en de Uitslagenavond en -ochtend 7,6 miljoen kijkers van 6 jaar en ouder.

Radio
Met alle speciale verkiezingsuitzendingen op NPO Radio 1, zoals het Radiodebat op 10 oktober en de interviews met de lijsttrekkers in het NPO Radio 1 Journaal bereikten we in totaal (t/m zondag 26 oktober) 1,4 miljoen luisteraars van 6 jaar en ouder minimaal 1 minuut.

(De luistercijfers van de afgelopen week zijn nog niet beschikbaar).

Deel dit artikel