Het NOS jeugdjournaal heeft vlak voor de start van 2024 een nieuwe app gelanceerd waarbij nieuws op geheel andere wijze wordt gecommuniceerd en kinderen actief worden betrokken. Kinderen swipen door het nieuws heen met een afwisseling tussen quizjes, stellingen, video’s en vragen over het nieuws. Na de lancering zagen we een toename in dagelijkse gebruikers en een explosie aan reacties.
Met de NOS Jeugdjournaal app wil de NOS beter aansluiten bij de wensen van de huidige generatie kinderen die zijn opgegroeid met sociale mediaplatforms als TikTok en Instagram.
Om te weten te komen wat de kinderen graag terug wilden zien in de nieuwe app, ging de NOS bij scholen langs om met kinderen in gesprek te gaan. “We merkten dat veel kinderen het NOS Jeugdjournaal wel kenden omdat ze de ochtendeditie in de klas keken, maar per klas hadden vaak maar vier kinderen ook de app op hun telefoon. Bovendien bezochten zij de app vaak maar eens in de zoveel tijd”, vertelt Giulia de Goede, designer bij NOS Digitale Media.
Donkere kleuren
Het directe contact met de doelgroep leverde volgens Giulia een schat aan informatie op. “We dachten in eerste instantie bijvoorbeeld aan donkere kleuren, maar het bleek dat ze juist felle kleuren associëren met het NOS Jeugdjournaal. Die kleuren zien we nu ook terug in de nieuwe app.”
Naast dat de vormgeving aantrekkelijk moet zijn voor kinderen, blijft het natuurlijk een nieuwsapp. “Als redactie bepalen we de volgorde. Het nieuws is daarbij leidend, en niet alleen een video die vaak wordt aangeklikt omdat het grappig is”, legt Romy Posthumus, redacteur bij het NOS Jeugdjournaal, uit.
Met de informatie uit het onderzoek is er ook een vaste formule voor de app ontwikkeld. Romy: “In de ochtend willen de kinderen graag worden bijgepraat. Daarvoor hebben we de Nieuwswekker. Als de kinderen in de middag uit school komen willen ze graag iets te doen hebben. Daarvoor hebben we bijvoorbeeld een quiz. En ‘s avonds maken we een overzicht met video’s zodat kinderen die op de bank nog even kunnen kijken voor ze gaan slapen.”
Duidelijke groei aantal bezoekers
De introductie van de nieuwe app heeft tot een duidelijke groei van het aantal unieke bezoekers geleid. Het aantal downloads nam na de lancering direct fors toe en het aantal unieke bezoekers ligt een stuk hoger dan voor de lancering van de nieuwe app.
In de nieuwe app kunnen de lezers op elk artikel reageren. Een voorwaarde voor de NOS is dat de app ook een veilige plek van voor kinderen is. Dat vraagt inzet van de redactie. Redacteur Achraf El-Hajouti, een van de moderators, vertelt: “De reacties worden altijd eerst gecontroleerd voordat ze geplaatst worden. Dat is een verschil met bijvoorbeeld TikTok en Instagram waar de reacties eerst worden geplaatst en achteraf pas worden gemodereerd. Op deze manier proberen we te voorkomen dat er in de reacties wordt gepest, gescholden of dat er desinformatie wordt geplaatst.”
Achraf en zijn collega’s scannen dagelijks zo’n duizend reacties op een dag. “Dat doen we met drie mensen per dag. De kinderen vinden het leuk, ze reageren niet alleen op de artikelen, maar ook op elkaar en ze helpen elkaar ook. Verder kunnen de kinderen het rapporteren wanneer ze een reactie zien die niet door de beugel kan.” Ook staan er duidelijke huisregels waar kinderen zich aan moeten houden bij het plaatsen van reacties. De app is inmiddels een levendig interactieplatform, met een toename van 203% in gebruikersreacties in de eerste vijf weken na de lancering
Radicale verandering
Met de lancering van de nieuwe app is er gekozen voor een radicale verandering. In het begin moesten de gebruikers soms nog even wennen, maar de reacties zijn nu overwegend zeer positief. Dat geeft een goed gevoel bij Giulia. “Je bedenkt vooraf een hele strategie. Met behulp van zoveel bronnen hebben we de puzzel van deze app gelegd. Het is zo fijn dat kinderen hier gelukkig van worden. Dat kinderen het NOS Jeugdjournaal nu weer zien zoals ik er zelf vroeger naar keek.”
De lancering van deze app is slechts het begin. In een continu proces van luisteren naar en ontwikkelen voor onze jonge gebruikers ontwikkelen we door. Deze aanpak zorgt voor een app die meegroeit met de behoeften en interesses van kinderen, waarbij we elke dag een informatieve, plezierige en veilige nieuwservaring garanderen.