De aanslag op de redactie van Charlie Hebdo op 7 januari 2015 betekende een dagenlange zeer intensieve inspanning van onze redactie. Permanente live-verslaggeving op radio, tv en online vraagt veel van alle betrokkenen. De logistiek rond alle uitzendingen en de implicaties de dagen erna moesten worden gecombineerd met de juiste inhoudelijke afwegingen en aanpak.
Veel discussie was er over de keuze om de kille executie van een agent op straat in een middaguitzending eerst volledig te laten zien en later niet meer. De gedachte daarachter was dat het verbergen van het gezicht van terreur op straat niet gepast zou zijn. Dit is wat plaatshad, dit is wat het is en daar moet de wereld kennis van nemen. Terreur en oorlog bestaan, zijn gruwelijk maar het is nu eenmaal de wereld waar we in leven. Eindeloze herhaling van het fragment zou echter kunnen leiden tot uitvergroting en – te – veel discussie over louter dat fragment en niet over wat zich in Parijs afspeelde en waar dat voor staat.
Achteraf hebben we de conclusie getrokken, dat het misschien logischer is een dergelijk fragment (met een nadrukkelijke waarschuwing) niet alleen een enkele keer uit te zenden als het binnenkomt maar ook (met opnieuw een waarschuwing) in het NOS Journaal van 20.00 uur. Juist daar is ruimte voor context en duiding.
[Hoofdredactie NOS Nieuws]
Het NOS Journaal van 20.00 uur trok op de dag van de aanslag bij Charlie Hebdo zeer veel kijkers. Gemiddeld 3 miljoen kijkers schakelden in.
Ook de extra Journaals trokken veel kijkers. NOS.nl werd vrijdag door 1,1 miljoen bezoekers geraadpleegd. De live blogs over de gijzelingen trokken de meeste bezoekers. Dergelijk nieuws heeft een grote impact op het publiek en dat zien we o.a. aan de hoge kijkcijfers en bezoekcijfers. De grote stroom aan bezoekers naar de sites, apps en hoge kijkcijfers voor journaals hield de dagen na de aanslag nog even aan. Dat zagen we ook op de dagen na de aanslag in Parijs van 13 november 2015. Op de avond zelf keken veel mensen al naar de Extra Journaals (ca. 1 mln. kijkers), maar ook de dagen daarna trokken journaals meer kijkers dan normaal. NOS.nl en de NOS app werden veel vaker geraadpleegd dan gemiddeld en trokken geregeld meer dan 900.000 bezoekers per dag.