Met de finish van de Tour de France 2016 zit deel 2 van de sportzomer erop. Na het EK voetbal en het EK atletiek was ook de Ronde van Frankrijk goed voor een miljoenenpubliek: ruim 10,4 miljoen mensen hebben de afgelopen drie weken iets van de Tour gezien, omgerekend komt dat neer op 66,9% van de Nederlandse bevolking. Het meest bekeken moment – met bijna 1,9 miljoen kijkers – was op zondag 10 juli om 17.25 uur, toen Tom Dumoulin in de stromende regen als eerste over de streep kwam in de koninginnenrit van deze Tour-editie.
‘Binge sportwatching’
Nederland zit sinds het begin van de sportzomer – vrijdag 10 juni – sowieso aan de buis gekluisterd. Maar liefst negen op de tien Nederlanders keek tot nu toe naar de sportuitzendingen van de NOS van achtereenvolgens het EK voetbal, EK atletiek en de Tour de France. Dat zijn ruim 14 miljoen mensen. En deze groep doet aan ‘binge sportwatching’, want gemiddeld keek men per persoon tot nu toe al ruim 24 uur naar sport op televisie bij de NOS.
Mooie (rapport)cijfers Avondetappe
De vernieuwde Avondetappe kan terugkijken op mooie cijfers. Het latenight Tour-programma is dit jaar door gemiddeld 871.000 Nederlanders bekeken. De kijkers beloonden het programma van het nieuwe presentatieduo Dione de Graaff en Herman van der Zandt bovendien met een 7,6. Verder valt op dat twee van de Avondetappe-uitzendingen van dit jaar – die van 14 juli en 15 juli – met stip de top 5 binnenkwamen van meest bekeken Avondetappes van de afgelopen tien jaar.
De rechtstreekse uitzendingen van de 21 etappes zijn door gemiddeld 748.000 mensen bekeken (marktaandeel 40,5%). Gemiddeld genomen was de etappe op zondag 17 juli van Bourg-en-Bresse naar Culoz met ruim 1 miljoen kijkers het meest bekeken.
Vanaf vrijdag 5 augustus wacht de sportliefhebber het volgende deel van de sportzomer: de Olympische Spelen in Rio de Janeiro.