Marco Verhoef heeft de Duidelijketaalprijs 2015 gewonnen, een initiatief van de Vrije Universiteit Amsterdam om een Bekende Nederlander te eren die helder taalgebruik etaleert. Alexander Pechtold, Jeroen Dijsselbloem, Anita Witzier, Mark van Bommel en anderen uit verschillende beroepsgroepen gingen de NOS-weerman voor. Het Nederlandse publiek mocht dit jaar bepalen welke beroepsgroep zou worden onderzocht op taalvaardigheid en koos de weermannen en –vrouwen.
Vier NOS’ers, Gerrit Hiemstra, Willemijn Hoebert, Peter Kuipers Munneke en Marco Verhoef, werden met hun collega’s Reinier van den Berg, William Huizinga, Helga van Leur, Amara Onwuka, Piet Paulusma, en Dennis Wilt onder de loep genomen. Fragmenten van hun weerberichten op televisie werden geanalyseerd op helderheid, retorica en media-afstemming.
In de categorie ‘helderheid’ ging het er om hoe verstaanbaar, ondubbelzinnig en concreet de weerpresentator is en hoe begrijpelijk zijn taalgebruik. Slaagt hij er in vloeiend te spreken, zijn taal te verlevendigen, duidelijke zinsconstructies te gebruiken en structuur in zijn berichtgeving aan te brengen, dan zit het wel snor met die retorica. Houdt hij met zijn weerbericht voldoende rekening met de eisen van radio, televisie, internet of een ander medium dan scoort hij ook goed in de derde categorie.
Marco Verhoef scoorde hoog in alle drie de categorieën en werd uitgeroepen tot winnaar. Hij mocht een originele cartoon van Bas van der Schot, politiek cartoonist van de Volkskrant, in ontvangst nemen. Helga van Leur en Peter Kuipers Munneke werden respectievelijk tweede en derde.