Media trekken samen op bij Ebola-actie

Media trekken samen op bij Ebola-actie

Vrijdag 28 november staat in het teken van de landelijke inzamelingsactie voor de strijd tegen ebola. Kloppend hart van Giro 555 is andermaal het Instituut voor Beeld en Geluid op het Media Park in Hilversum. Via radio, televisie en internet worden Nederlanders opgeroepen een bijdrage te leveren. De grote media-actie is het sluitstuk van de landelijke actieweek van de samenwerkende hulporganisaties.

De Nederlandse media hebben voor deze dag de handen ineengeslagen, en dus trekken publieke en commerciële omroepen gezamenlijk op. Daardoor schuiven onder anderen bekende gezichten als Humberto Tan, Claudia de Breij en Anita Witzier aan bij het telefoonteam om giften van bellers te noteren, en wordt de actiedag gepresenteerd door Rik van de Westelaken (NOS) en Nance Coolen (RTL). Ook Afrika-correspondent Kees Broere van de NOS, net terug uit het ebola-gebied, werkt aan de actie mee.

In het belpanel ook sporters, zoals de Nederlandse Olympische roeisters, en betrokkenen zoals de directeuren van de betrokken hulporganisaties. Medewerkers van NOS Evenementen zijn betrokken bij de coördinatie van de actiedag in Hilversum.

Op NPO 1  worden de hele dag speciale ebola-bulletins uitgezonden, met updates over de actie. En tal van programma’s schakelen met het actiecentrum voor tussenstanden en gesprekken met mensen in het belpanel. Deelname is onder meer toegezegd door Koffietijd, Pauw, RTL Boulevard, The Voice of Holland en RTL Late Night.

De radio laat zich natuurlijk niet onbetuigd. NPO Radio 2 zendt de hele dag uit vanuit Beeld & Geluid, terwijl NPO Radio 1 nieuwsflitsen laat horen. Maar ook zenders als SkyRadio en BNR ondersteunen de actie in hun uitzendingen.

 

Deel dit artikel