De Tour de France van dit jaar gaat de boeken in als de meest bekeken Tour van de afgelopen twintig jaar: gemiddeld trokken de live uitzendingen van de etappes in ons land 1,1 1) miljoen kijkers. In het kielzog van de rechtstreekse uitzendingen van de etappes, kan ook Studio Tour terugkijken op een goed eindrapport: gemiddeld trok het nieuwe dagelijkse Tourprogramma van de NOS in de vooravond 860.000 2) kijkers (marktaandeel van 21.4%).
In totaal werd de Tour de France op televisie gevolgd door ruim 10 miljoen Nederlanders, dat houdt in dat 66% van de bevolking minstens een keer gedurende minimaal vijf minuten achterelkaar keek naar de Tour bij de NOS op NPO 1. Het evenement was onder mannen iets populairder dan onder vrouwen: 71% bereik versus 62%.
Ewoud van Winsen, adjunct-hoofdredacteur NOS Sport: “In eerste instantie ben je geneigd om de kwalificatie ‘goed’ te staven met cijfers. En wat dat betreft kunnen we dus alleen maar tevreden zijn. Er ontstond een enorme hype rond de start in Utrecht, maar ook toen de Tour over de grens ging, bleven de live uitzendingen van de etappes onvoorstelbaar goed scoren. En, ondanks enkele warme dagen en het vroege tijdstip, wisten de kijkers ook Studio Tour goed te vinden en te waarderen.”
Van Winsen vervolgt over Studio Tour: “Natuurlijk was er ook wel wat kritiek. Soms terecht, soms onterecht. Een vergelijking met de Avondetappe gaat bijvoorbeeld compleet mank: Studio Tour was en is géén vervanger van de Avondetappe, dus daar kunnen we ook niet zoveel mee. En andere dingen zijn gaandeweg al bijgeschaafd; zo zijn de samenvattingen langer geworden dan in de eerste uitzendingen het geval was. Dat soort dingen nemen we allemaal mee in de evaluatie en daar gaan we op een later moment eens rustig voor zitten. Ook de vraag wat we volgend jaar met de Tourprogrammering van plan zijn, is van later zorg. Volgend jaar overlapt de Tour het EK atletiek in Amsterdam én het EK voetbal in Frankrijk, en beginnen kort na de Tour ook nog eens de zomerspelen in Rio. Dat grijpt dus allemaal in elkaar.”
Record
Op zondag 5 juli brak de live-uitzending van de tweede etappe een kijkcijferrecord: gemiddeld keken er die middag bijna 2 miljoen personen naar de bijna vijf uur durende uitzending. Nooit eerder deze eeuw – en vermoedelijk voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse televisie – keken in ons land zoveel mensen naar een live-uitzending van de Tour de France. Op het hoogtepunt (rond de finish) keken er heel even zelfs 3.110.000 Nederlanders naar het wielrennen.
De afsluitende etappe van de Tour 2015 naar de Champs Elysées in Parijs kwam met een gemiddeld aantal kijkers van 1.930.000 nog heel dicht in de buurt van het nieuwe record. En ook de etappe van zaterdag 25 juli (naar Alpe d’Huez) werd massaal bekeken met een gemiddelde van 1.878.000 kijkers en bezet daarmee de derde plaats in de lijst van meest bekeken Touruitzendingen ‘aller tijden’.
De meest bekeken live Touruitzendingen (gemiddeld aantal kijkers / marktaandeel):
- zondag 5 juli 2015 – 2e etappe Utrecht-Neeltje Jans – 1.957.000 (60%)
- zondag 26 juli 2015 – Slotetappe naar Champs Elysées Parijs – 1.930.000 (48%)
- zaterdag 25 juli 2015 – Bergetappe naar Alpe d’Huez – 1.878.000 (60%)
- zondag 24 juli 2011 – Laatste etappe naar Champs-Élysées – 1.691.000 ( 47%)
- zondag 22 juli 2007 – Aankomst bergop Plateau de Beille – 1.566.000 (52%)
- vrijdag 22 juli 2011 – Aankomst bergop Alpe d’Huez – 1.560.000 (58%)
- zondag 17 juli 2005 – Aankomst bergop Pla d’Adet – 1.551.000 (67%)
- zondag 15 juli 2007 – Alpenetappe naar Tignes – 1.517.000 (59%)
- zaterdag 23 juli 2011 – Individuele tijdrit – 1.492.000 (59%)
- zondag 17 juli 2011 – Vlakke rit naar Montpellier – 1.456.000 (53%)
- zaterdag 4 juli 2015 – Tijdrit in Utrecht – 1.448.000 (56%)
1) Ter vergelijking: in 2014 was dit gemiddeld 670.000 en in 2013 gemiddeld 735.000.
2) In 2014 had de NOS twee ‘omlijstende’ Tour-programma’s: het NOS Tourjournaal om 19.30 uur (NPO 3) en de Avondetappe, rond de klok van 22.30 uur (NPO 1). Het Tourjournaal trok vorig jaar gemiddeld 190.000 kijkers (marktaandeel 4.6%) en de Avondetappe was goed voor gemiddeld 860.000 kijkers (marktaandeel 18.5%).