De Spelen in Rio zijn inmiddels een week aan de gang. En dus hebben we er als NOS ook een week opzitten. Tijd om eens na te gaan hoe de kijkers, luisteraars en internetgebruikers onze uitzendingen volgen. Onderzoeker Paul Hek van Marketing & Communicatie dook in de cijfers en dat leverde een reeks mooie kijkcijfer-weetjes op.
In het algemeen kunnen we zeggen dat er veel wordt gekeken naar de olympische uitzendingen. Gemiddeld kijken er dagelijks bijna 6 miljoen mensen naar één van de programma’s van de NOS. Voor de goede orde: het gaat om Nederlanders van zes jaar of ouder die minimaal vijf minuten achtereen kijken.
Er wordt niet alleen overdag veel gekeken, ook ‘s nachts zitten er veel mensen voor de buis. Zo keken er in de nacht van dinsdag op woensdag tussen 00.30 en 01.30 uur bijna een half miljoen mensen naar de Nederlandse beachvolleybalmannen.
In totaal, zijn er tot nu toe ruim 10 miljoen mensen bereikt, die gemiddeld 8 uur en 25 minuten hebben gekeken. De absolute hoogtepunten in aantallen kijkers worden behaald tijdens Rio Live en dan vooral als er medaillekansen zijn voor Nederlanders. Een paar hoogtepunten op een rijtje:
- Tijdens de wegrace wielrennen voor vrouwen keken er op 7 aug rond 21.16 uur bijna 3.1 mln. mensen
- Op di 9 aug, op het moment dat judoka Anicka van Emden brons won (22.04 uur) keken er even 2,8 mln. mensen
- En gisteravond (11 aug) keken er tijdens het turnen (meerkampfinale vrouwen) om 22.00 uur 2,6 mln. mensen.
De samenvattingen en highlights in de afzonderlijke programma’s als Studio Rio en Studio Olympic Park halen mooie cijfers:
- Studio Rio avond trekt gemiddeld 1,3 mln. kijkers
- Studio Olympic Park, ondanks het wisselende tijdstip, gemiddeld 1,1 mln. kijkers. Op 7 augustus keken er zelfs 2 miljoen mensen.
- In de ochtend laten gemiddeld 263.000 kijkers zich bijpraten door Studio Rio ochtend.
De Olympische Spelen weten relatief meer vrouwen te boeien dan bij sport op televisie normaal het geval is. De m/v-verhouding bedraagt 55:45. (Normaal is de verhouding van sportprogramma’s op televisie is een stuk schever, ca 65% m, 35% vr.). Naast de mooie m/v verhoudingen valt ook op dat het publiek dat nu inschakelt op NPO1, jonger is dan normaal. De gemiddelde leeftijd van de kijker bedraagt 53 jaar (normaal is de gemiddelde leeftijd van de kijker naar NPO1 57 jaar).
Ook online zijn de cijfers prima. De olympische subsite is inmiddels door 3,6 miljoen unieke bezoekers geraadpleegd.