Zo’n negentig procent van de wereldhandel gaat over zee, en de schepen worden steeds groter. Verschillende landen/regio’s zijn momenteel dan ook in een rat-race verwikkeld om zoveel mogelijk zeehandel te kunnen verwerken. ‘s Werelds grootste kanalen zijn daarbij cruciaal. Nieuwsuur maakte deze zomer een rondgang langs de belangrijkste projecten. Dat resulteerde in een vierdelige serie, met als startdatum zondag 19 juli.
Midden-Oosten-correspondent Sander van Hoorn ging kijken in Egypte, waar een tweede Suezkanaal (163 kilometer lang) ervoor moet zorgen dat bijna twee keer zoveel schepen van Europa naar Azië kunnen varen en andersom. Het project is hét paradepaardje van de Egyptische president Sisi, en wordt in augustus geopend. Latijns-Amerika-correspondent Marc Bessems bezocht het Panamakanaal (80 kilometer lang), waar deze zomer nieuwe, bredere sluizen zijn geplaatst. Panama hoopt drie keer zoveel containerschepen te kunnen lokken dan voorheen.
Maar het meest ambitieuze project van allemaal moet in Nicaragua komen, waar de Chinese zakentycoon Wang Jing een nieuw kanaal wil aanleggen dat binnen vijf jaar af moet zijn, in één klap meer capaciteit heeft dan het concurrerende Panamakanaal en dat en passant tienduizenden banen voor het straatarme Nicaragua moet opleveren. Maar gebeurt dat ook? En wat zijn straks de gevolgen voor het milieu? Marc Bessems en verslaggever Eelco Bosch van Rosenthal bezoeken in Nicaragua voor- en tegenstanders van wat het grootste bouwproject van deze tijd moet worden.
Tenslotte: de Nederlandse bedrijven Boskalis en Van Oord graven in Egypte mee aan het Suez-kanaal, de nieuwe sluizen in Panama zijn een Nederlands ontwerp en ook de regering in Nicaragua heeft in een vroeg stadium advies gezocht in de Nederlandse water- en baggersector. Valt er voor Nederland veel te halen? Of krijgt bijvoorbeeld de Rotterdamse haven serieuzere concurrentie?
Nieuwsuur (NOS/NTR)
22.00-22.40 uur NPO 2
Uitzenddata serie onder voorbehoud