De NOS heeft geen bod gedaan op de rechten van de UEFA Champions League voor de periode 2015-2018. De deadline daarvoor was vandaag om 12.00 uur.
Algemeen directeur Jan de Jong: “Het besluit om niet mee te bieden is een keuze. Door de bezuinigingen van het kabinet Rutte I en II is de NOS gedwongen prioriteiten te stellen en keuzes te maken. De NOS vindt het daarbij van het grootste belang om de nieuwsvoorziening te ontzien en binnen het sportbudget geen geld te weg te halen bij de verslaggeving van andere sporten dan voetbal; juist ook omdat andere commerciële omroepen daar weinig tot geen aandacht aan besteden.
Niet bieden op de grootste en belangrijkste clubcompetitie ter wereld is dus een rechtstreeks gevolg van dat beleid. Het is niet anders. Jammer is het wel. Vanwege het journalistieke belang, maar ook omdat de UEFA Champions League voor een uniek bereik onder jongeren zorgt. Gemiddeld kijkt 21,5% in de leeftijdsgroep 15-34 jaar naar dit voetbal. Het weekbereik van de jongerenzender NPO 3 neemt met 16% toe door de UEFA Champions League. Geen enkel ander programma scoort vergelijkbare cijfers”.