NOS blijft het meest betrouwbare nieuwsmerk

NOS blijft het meest betrouwbare nieuwsmerk

De NOS blijft het meest betrouwbare nieuwsmerk in Nederland. Ondanks dat het algehele vertrouwen in nieuws licht daalt, geldt dit niet voor de NOS dat op een stabiel hoog niveau blijft en net als vorig jaar een 7,4 scoort. Dit blijkt uit het Digital News Report, dat gisteren door het Commissariaat voor de Media is gepubliceerd.

Het Reuters Institute of Journalism doet ieder jaar een groot onderzoek naar nieuwsconsumptie, waar 47 landen aan meedoen. Het Commissariaat voor de Media is verantwoordelijk voor het onderzoek in Nederland. Ruim 2000 mensen hebben aan het onderzoek in Nederland meegewerkt.

Minder interesse in nieuws
De algehele interesse in nieuws daalt. 49 procent van de Nederlanders is erg geïnteresseerd in nieuws. Dit was vóór de coronapandemie nog zestig procent. Dertien procent van de Nederlanders geeft aan niet geïnteresseerd te zijn in nieuws, waar dit vorig jaar nog negen procent was. Door een dalende interesse in nieuws neemt ook het nieuwsgebruik af.

We zien de laatste jaren een verschuiving van het gebruik van nieuws via traditionele mediatypen naar online. Daarnaast zien we ook dat het gebruik van social media voor nieuws groeit, vooral in de jongere doelgroepen.

Video’s
Ruim driekwart van de Nederlanders kijkt met enige regelmaat naar nieuwsvideo’s. Ruim de helft doet dit wekelijks en zestien procent doet dit dagelijks. Nederlanders onder de 35 doen dit vooral op sociale media, 35-plussers kijken deze vooral op nieuwssites- en apps.

Negen op de tien jongeren vertrouwt NOS
In vergelijking met andere landen is het vertrouwen in nieuws in Nederland hoog. Ook de interesse in nieuws is in Nederland hoger dan in andere landen. Onder jongeren heeft negen van de tien jongeren vertrouwen in Nederlandse nieuwsmerken als de NOS.

35 procent van de jongeren van 18-24 jaar gebruikt social media als voornaamste nieuwsbron. NOS voorziet hierin met nieuwsmerken als het Jeugdjournaal, NOS op 3 en NOS Stories, die ook (vooral) op sociale media te vinden zijn.

Deel dit artikel