NOS Digitale Media: de Olympische Spelen

NOS Digitale Media: de Olympische Spelen

Op de afdeling Digitale Media van de NOS werken wij dagelijks aan het beter maken van de apps en site. Vaak zijn dat kleine tweaks die niet snel opvallen. Soms zijn het grotere projecten zoals de recente, vernieuwde versie van NOS.nl en vernieuwing van de NOS app. 

Grote projecten voor ons zijn ook de mega sportevenementen zoals het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen. Dit jaar was natuurlijk speciaal. Want, wat zou er doorgaan? En hoe? Vooral de Olympische Spelen bezorgde ons aardig wat werk de afgelopen maanden. We hadden al een concept-design van het jaar ervoor toen de Spelen vanwege COVID-19 niet doorgingen. Tegelijk bleven er veel onbekende factoren die meespeelden, wat voor ons zorgen opleverde of we de gebruiker van de site en app wel de best mogelijke ervaring konden bieden.

Volledig apart deel van site en app

Ons eerste overlegpartner hierin is de redactie van NOS Sport. Met ons concept van 2020 in de hand keken wij samen ‘streng’ naar de mogelijkheden en hoe wij de content van dit mega-event konden vormgeven. Ook de ervaringen en cijfers van de afgelopen jaren namen wij mee. We weten bijvoorbeeld dat de gebruikers het heel belangrijk vinden dat wij overzicht bieden en als gids kunnen dienen.  

Daarna hebben wij gekeken naar hoe de Olympische Spelen in zijn geheel gebracht worden.  Wat is de inhoud die de redactie produceert? En hoe kan onze afdeling Digitale Media dit vormgeven? Er is overwogen om de Spelen net zoals het EK-voetbal in een zogenoemde Collectie onder te brengen, een bestaande bundeling van content over hetzelfde onderwerp. Na een flinke discussie is ervoor gekozen om het toch anders te doen. Het is nu een volledig apart deel op de site en app, waarbij wij niet gemakkelijk kunnen ‘leunen’ op bestaande pagina’s.

Meer rendement

Ook moet het design worden goedgekeurd door een speciale commissie bij de Olympische Spelen. Wat wij bedenken en maken moet voldoen aan de normen die daar gesteld worden. Al vrij snel beginnen ook de Winterspelen in Peking dus wij hebben features gemaakt die we goed kunnen hergebruiken om zo meer rendement uit ons werk te kunnen halen.

Begin dit jaar begon onze visie stap voor stap meer vorm te krijgen en konden we beginnen met bouwen, want in juni moest alles af zijn.  Na het testen van de apps en site bleken er alleen kleine verbeterpunten te zijn. Een grote opluchting voor iedereen bij Digitale Media. Inmiddels is de Olympische Spelen-site hier te vinden.

Voor vragen of reacties kan je ons, de afdeling Digitale Media van de NOS, ook hier bereiken.

Deel dit artikel