De NOS lanceert NOS update, een nieuwe interactieve manier om nieuws te verspreiden, ditmaal via een zogeheten chatbot op Facebook Messenger. Gebruikers krijgen niet alleen elke werkdag een overzicht van het laatste nieuws, maar kunnen ook zelf vragen om het laatste nieuws over een bepaald onderwerp. De chatbot is een experiment van het NOS Lab en NOS op 3.
Berichtenapps zoals Facebook Messenger worden steeds vaker en intensiever gebruikt. Lara Ankersmit, hoofd Digitale Media: “Door juist op deze bestaande platforms een chatbot aan te bieden kunnen we een nieuw publiek bereiken dat wel gebruik maakt van Facebook Messenger, maar niet zo snel een nieuwsapp gebruikt of een nieuws-site bezoekt.”
“Als NOS willen we het nieuws altijd en overal brengen, daar waar onze gebruikers zitten. Als het experiment goed werkt, dan kunnen we de chatbot steeds verder ontwikkelen waardoor de conversatie nog natuurlijker aanvoelt.”
Je komt bij NOS update terecht via https://m.me/nosupdate, https://www.facebook.com/NOSupdate/of door linksboven in Facebook Messenger-scherm de zoekterm ‘NOS update’ in te tikken.
Start-up
De NOS heeft in de zomer van 2016 op het tech-event Campus Party een challenge voorgelegd aan studenten en start-ups. Ze moesten in acht uur tijd de mogelijkheden onderzoeken om op interactieve wijze nieuws via chatbots te verspreiden. Tussen de verschillende goede concepten zat er ook een van de start-up Botboys, en dat heeft nu geresulteerd in NOS update.
NOS Lab
In het NOS Lab experimenteert de NOS met het ontwikkelen van nieuwe vertelvormen en het brengen van nieuws via nieuwe platforms daar waar jongeren zich bevinden: op sociale media. Recente projecten uit het NOS Lab zijn de interactieve special ‘Uit zicht’ (in samenwerking met FunX), het YouTube-kanaal Mashup voor tieners, en het videokanaal The series naar aanleiding van de Amerikaanse presidentsverkiezingen.