De NOS en Nieuwsuur (NOS/NTR) zijn gestopt met posten op X. Het platform past niet meer bij onze visie op hoe wij nieuws willen aanbieden via sociale media.
We zijn in de afgelopen jaren voor vrijwel alle sociale media-platforms producties gaan maken die passen bij het publiek en de nieuwsbehoefte op die plek. Daar hoort vaak ook direct contact met het publiek bij. Op X is dat niet meer goed mogelijk; moderatie kan niet op het platform.
Dat terwijl de hoeveelheid haatdragende reacties en desinformatie op X groot is en er onbelemmerd kan stromen. Ook onder onze eigen berichten, waardoor we onbedoeld bijdragen aan de verspreiding ervan.
Op sociale media is onze strategie bovendien al jaren gericht op platform-specifiek aanbod. Denk aan de explainers van NOS op 3 op YouTube en Instagram, de NOS Stories-formats voor tieners op TikTok en Instagram, die van NOS Sport op Whatsapp, van Nieuwsuur op Youtube, of de experimenten van het NOS Jeugdjournaal op Roblox. En ook op de algemene accounts van NOS Nieuws en NOS Sport op Instagram en TikTok plaatsen we video’s die passen bij het gebruik van die platforms.
X is de uitzondering gebleven. Nieuwsberichten werden er automatisch geplaatst met een link naar NOS.nl. Dat was ooit logisch: Twitter was een van de eerste social-platforms waarop we snel nieuws konden verspreiden en de reacties erop konden lezen en beantwoorden.
Maar sociale media zijn veranderd, en onze aanpak is mee veranderd. De nadelen van X zijn inmiddels te groot geworden. En ons aanvullend bereik op X vrij klein: we bereiken er nauwelijks mensen die we niet ook op andere plekken bereiken.
We blijven volgen hoe X zich ontwikkelt. Als het platform verandert, kunnen we onze keuze natuurlijk heroverwegen. De NOS en Nieuwsuur blijven X gebruiken als nieuwsbron, maar voor nu niet meer als plek om zelf nieuws te publiceren.
Hoofdredacties van NOS Nieuws, NOS Sport en Nieuwsuur
Afbeelding: ANP