Het team van de NOS is als winnaar uit de bus gekomen van de tweedaagse Editors Lab-competitie, een wedstrijd voor het ontwikkelen van innovatieve nieuws-apps. De wedstrijd is georganiseerd in samenwerking met Global Editors Network, en wordt over de hele wereld gehouden bij vooraanstaande nieuwsorganisaties. Aan de Nederlandse versie deden acht teams mee, onder meer van de van NOS, De Telegraaf, The Post Online, NDC Mediagroep en de Volkskrant. Opdracht van de tweedaagse ‘hackathon’: maak een nieuw journalistiek product met als thema ‘News in Context’.
Na enkele inspirerende workshops zetten de deelnemers zich aan de opdracht. Namens de NOS deden developer Matthijs IJkema, designer Jim Haakman en redacteur Tim Steenbergen aan het project mee. Al snel kwamen we tot de conclusie dat nieuws in context plaatsen voor ons te maken had met nieuws personaliseren, zegt Tim Steenbergen. Maar dan heb je wel wat informatie van de gebruiker nodig. Er zijn al de nodige apps die dat proberen, maar eigenlijk maken die het nieuws consumeren alleen maar ingewikkelder. De gebruiker krijgt dan vragen als ‘wat ben je aan het doen?’ en ‘wat wil je weten?’ Zulke vragen vinden de meeste gebruikers alleen maar lastig: “Geef mij nou maar direct het nieuws!!”
Dus dat was het uitgangspunt: het gebruik van de app moest vooral niet ingewikkeld zijn. Ook moest het geen extra werk opleveren voor de redactie. Die heeft het al druk genoeg. Want we maken natuurlijk al veel verschillende soorten nieuws: van snelle berichten op Teletekst, naar langere artikelen op internet, tot mooie reportages in het Journaal.
News Stretch
En zo werd na twee dagen News Stretch geboren: “De app weet waar je mee bezig bent en weet wat je nodig hebt. News Stretch gebruikt de sensoren in je telefoon. Hij registreert tijd, locatie en beweging. Als je opstaat, krijg je de laatste berichten van Teletekst. Zit je in de trein, dan geeft de app je een langer internetartikel om te lezen. Ben je aan het fietsen, dan hoor je ons laatste radiobulletin, op kantoor lees je korte berichten om bij te blijven. En als je na een lange werkdag eindelijk op de bank zit? Dan laten we je een mooie video zien.”
Uiteindelijk bleek de app van het NOS-team het winnende ontwerp te zijn. Het drietal kwalificeerde zich daarmee voor de Editors Lab-finale. In juni nemen ze het ijn Barcelona op tegen de winnaars van de andere competities.
Onderstaand een impressie van de tweedaagse competitie: