Persbureau ANP erkent dat het vorige week in de fout is gegaan met een campagne voor zijn commerciële tak, ANPinOpdracht. Door de campagne had de nietsvermoedende lezer de journalistieke integriteit van de NOS in twijfel kunnen trekken. ANP-hoofdredacteur Marcel van Lingen trekt tegenover CommunicatieOnline het boetekleed aan. En daarmee is voor de NOS de kous af. “Wat mij betreft is de kwestie afgedaan”, zegt hoofdredacteur Marcel Gelauff van NOS Nieuws.
De NOS was onaangenaam verrast door de campagne. Daarin beweerde ANPinOpdracht dat ze plaatsing van content in sommige media kon garanderen. Zo zou een door ANPinOpdracht geschoten filmpje over een door Lipton Ice Tea georganiseerd waterballonnengevecht op het Scheveningse strand in het NOS Journaal zijn beland.
Dat was niet waar. In het item van het NOS Journaal (over de heetste dag van 2013) waren weliswaar de ballonnen te zien, maar van Lipton Ice Tea geen spoor. Bovendien hadden we het zelf gedraaid en was het geen materiaal van ANPinOpdracht. Algemeen directeur van de NOS Jan de Jong was dan ook geprikkeld: een broodje aap dat onjuist is en schadelijk voor de onafhankelijkheid van de NOS, vond hij.
Hoofdredacteur Marcel van Lingen van het ANP is het met Jan de Jong eens, zei hij deze week tegen CommunicatieOnline. “Het idee dat je een item gegarandeerd in de pers krijgt, klopt niet”, zegt hij. De campagne is dan ook snel van de ANP-site gehaald en voortaan zullen alle commerciële uitingen van het ANP eerst door de hoofdredactie van de persdienst worden beoordeeld.