De buitentemperatuur had al een flink voorschot genomen, maar vandaag is de herfst dan toch ook officieel van start gegaan. Een goed moment om terug te blikken op een zomer vol sport bij de NOS. Ook deze zomer stonden winnaars op, werden comebacks gemaakt en kwamen dromen uit. Daarnaast werden records gebroken, niet alleen op het speelveld, maar ook op de televisie. Het absolute hoogtepunt was de door Oranje gewonnen finale van het EK vrouwenvoetbal: met ruim 5,4 miljoen kijkers het best bekeken televisiemoment van 2017.
Zomer vol sport in cijfers
Ruim 13,4 miljoen Nederlanders hebben iets van de zomersportevenementen bij de NOS gezien. Omgerekend is dat 84,6% van de Nederlandse bevolking. Van de 477 uur live sport die de NOS deze zomer uitzond, keek de gemiddelde Nederlander gemiddeld 18,5 uur.
Met name de Nederlandse successen deze zomer zorgden voor kijkcijferpieken. In de Tour de France was de etappe die door Dylan Groenewegen werd gewonnen met ruim 1,2 miljoen kijkers de beste bekeken etappe. Het moment dat Bauke Mollema als eerste over de streep ging, was goed voor een kijkcijferpiek van 2 miljoen kijkers.
De unieke prestatie van het Nederlands elftal op het EK vrouwenvoetbal in eigen land leverde records op: de finale was dus goed voor 5,4 miljoen kijkers en in totaal hebben 10,2 miljoen Nederlanders iets van de wedstrijden van de Oranjevrouwen gezien. Ongekende cijfers voor het vrouwenvoetbal.
Nog een greep uit de kijkcijfers van NOS-sportprogramma’s:
- Ruim 2 miljoen kijkers zagen Dafne Schippers goud pakken op de WK atletiek in Londen
- Ruim 4,4 miljoen mensen zagen iets van het succes van de Nederlandse dames en heren op het EK hockey in Amstelveen
- 808.000 Nederlanders keken naar de huldiging van Giro-winnaar Tom Dumoulin op de Markt in Maastricht
- De Avondetappe was met gemiddeld 969.000 kijkers het best bekeken avondprogramma rond de Tour in de afgelopen vijf jaar.
Topsport op de online platforms van de NOS
Op NOS Facebook leverde de huldiging van de Nederlandse vrouwenvoetballers in totaal meer dan 84.000 interacties op (3.702 shares, 75.953 likes en 5.163 comments). Ook de gouden plak van Dafne Schippers op de 200 meter van de WK atletiek in Londen kon rekenen op veel enthousiasme, met in totaal meer dan 61.000 interacties.
De vijftien EK-specials op YouTube tijdens het EK vrouwenvoetbal (Rivkah tackelt met Rivkah op het Veld en De spion van Oranje met Jeroen Gortworst) leverden in totaal 341.695 views op.
Ook experimenteerde de NOS deze zomer met speciale video-apps voor de Tour de France en het EK vrouwenvoetbal. Op de video-apps waren livestreams en andere video’s van het evenement te zien. De Tour de France video-app werd in totaal 38.000 keer gedownload. 14.000 mensen downloadden de versie voor het EK vrouwenvoetbal.
Klik op onderstaande foto voor de promo van NOS Sportzomer 2017