Record voor huizenspecial NOS op 3

Record voor huizenspecial NOS op 3

Specials doen het goed op NOS.nl. Het zijn actuele verhalen, op een verrassende manier vormgegeven, die uitnodigen tot lezen, kijken en verder lezen. Daar hebben we de afgelopen tijd al enkele mooie voorbeelden van kunnen zien. Producties waarbij Digitale Media en andere afdelingen samenwerken in het NOS Lab. U vindt een aantal mooie voorbeelden daarvan op deze website, bij Bijzondere NOS-Producties. Gisteren ging de nieuwste publicatie van NOS op 3 online: Kijken, kijken, niet kunnen kopen, over de moeizame zoektocht van starters op de huizenmarkt. Die trok op de eerste dag ruim 117.000 bezoekers, een absoluut record voor een special.

“Het is dan ook een onderwerp dat sterk leeft bij onze doelgroep”, zegt eindredacteur Melvin Captein.”Op alle verjaardagen van mensen uit onze leeftijdsgroep gaat het over de problemen bij het zoeken naar een betaalbare koopwoning.”

“Verder hebben we goed nagedacht over strategieën om de online special maximaal onder de aandacht te brengen”, zegt Melvin. “Zo zijn er rond de publicatie drie nieuwsverhalen uitgebracht. In samenwerking met de economieredactie is er een verhaal voor het televisiejournaal gemaakt, met ook een verwijs naar de special. En ook op de radio kwamen die verhalen en verwijzingen terug.” Dat leidde er onder meer toe dat een van de nieuwsverhalen gisteren op de NOS-app het meest gelezen artikel was, met 326.000 bezoeken. Op de site telden we na de eerste dag 65.000 bezoekers.

Veel (67%) van het internetverkeer naar de special kwam van onze eigen platforms. De meeste bezoekers gebruikten daarvoor hun smartphone (68%) of tablet (18%), vergelijkbaar met de laatste specials. Wat opviel, is dat 41% van de bezoekers alle hoofdstukken in de special heeft bekeken. Dat is een stuk hoger dan bij de vorige publicaties.

Maar de belangrijkste statistiek is volgens Captein de gemiddelde leestijd van de special. Die was met 7:10 minuten bijzonder hoog. “Je maakt zulke specials omdat je mensen diep en kwalitatief wilt informeren. Dat lijkt gelukt. En bij toekomstige verhalen over de woningmarkt kunnen we in die behoefte blijven voorzien door de special bij zo’n verhaal te delen.”

 

Deel dit artikel