Ruim 2 miljoen extra kijkers door proef met artificial intelligence tijdens WK

Ruim 2 miljoen extra kijkers door proef met artificial intelligence tijdens WK

Tijdens het afgelopen WK voetbal in Qatar publiceerde NOS Sport in samenwerking met Digitale Media automatisch alle belangrijkste momenten op de social-kanalen en de voorpagina van Google. Met daarbij de boodschap dat de volledige wedstrijd op NOS.nl kon worden bekeken. Op deze manier verschenen videofragmenten van de aftrap, doelpunten, grote kansen, rode kaarten online. Voor de finale zag dat er bijvoorbeeld als volgt uit op Google:   

https://wsc.cdn.nos.nl/games/45083-20221218-Argentina-vs-France.html  

Dit vertaalde zich in ruim 32.000 NOS.nl extra bezoeken per gestreamde wedstrijd. Dat is ruim 6 procent van de totale streamstarts per wedstrijd. Grote uitschieter was Nederland – Argentinië, tijdens deze wedstrijd kwamen 147.000 extra gebruikers binnen via deze dienst.  

Ruim 55 procent van de gebruikers die in aanraking kwam met de wedstrijdbeelden op Google, koos er ook voor om de stream te kijken op NOS.nl. Dit hoge conversiepercentage overtrof de verwachtingen van Sport en Digitale Media ruim.
  

Bij te schaven 

NOS Sport is al langer in gesprek met het Israëlische bedrijf WSC. Zij zijn gespecialiseerd in het bouwen van computersystemen die geautomatiseerd voetbalwedstrijden analyseren. Dit werkt ongeveer als volgt: je voedt het systeem met de live registratie van een voetbalwedstrijd. Het systeem herkent de spelers en de verschillende gebeurtenissen zoals doelpunten, kaarten, grote kansen en overtredingen.  

Alle fragmenten worden bijgesneden naar andere videoformaten zoals 1:1. Het systeem analyseert welk gedeelte van het beeld niet interessant is en snijdt op basis van AI bij, zegt Tom van den Broek van Digitale Media: “Hiermee kan je als mediamaker tijdens of na een voetbalwedstrijd zeer snel een samenvatting of een verzameling acties achter elkaar laten monteren. Alle met het hoofd gescoorde doelpunten in een montage? WSC levert in enkele minuten een kant-en-klare montage, inclusief titeltjes in NOS-vormgeving.” En als je als redactie niet geheel tevreden bent met het resultaat dan is montage nog bij te schaven.   

    

Nieuwe klanten 

De redactie van NOS Sport heeft deze technologie tijdens de Nations Leaguewedstrijden een paar maanden voor het WK uitgebreid getest, vertelt Martijn Hendriks, chef online bij NOS Sport. Kan deze software concurreren met de hoge kwaliteit van twee beeldredacteuren? “Het antwoord daarop is voor nu: nee. Er gaan inhoudelijk nog te veel dingen mis om het computersysteem van WSC de samenvatting voor zondagavond 19.00 uur te laten maken. Maar waar de lat voor televisie nog enorm hoog ligt, zijn de gebruikers van andere platforms minder kritisch op hoe bepaalde zaken zijn gemonteerd.”  

Vooralsnog gaat het systeem op standby. Hendriks: “We hebben op dit moment geen sport waar we dit dagelijks of wekelijks op los kunnen laten. Wie weet schakelen we de servers tijdens het WK voetbal voor vrouwen, komende zomer, weer in.” Al met al een zeer geslaagd experiment, denkt Tom van den Broek van Digitale Media. “De kans is groot, maar moeilijk te onderzoeken, dat de extra bezoekers mensen zijn die bij een WK-wedstrijd niet vanzelf aan de NOS-app of NOS.nl denken en via Google wél met onze streams in aanraking komen. Nieuwe klanten, zou een marketeer zeggen.”    

Deel dit artikel