NOS Teletekst wordt voortaan gemaakt in een nieuw systeem. Daarmee is afscheid genomen van Cyclone, het systeem waarmee Teletekst jarenlang is bijgehouden. De omroep kan nu weer jaren vooruit met Teletekst, dat nog altijd springlevend is.
“Cyclone liep letterlijk op de laatste benen”, vertelt chef 24 uur Gerard de Kloet. Het systeem is lang geleden gebouwd. Er was niemand meer om het systeem te onderhouden. Er waren bij de NOS een paar mensen en soms werd er een beroep gedaan op mensen uit Engeland die eigenlijk al met pensioen zijn.”
Door het oog van de naald
Ferry Kesselaar, leidinggevende bij NOS PTI&I, voegt daar aan toe dat we vorig jaar al een keer door het oog van de naald zijn gekropen. “Er was een update van Microsoft, die het oude systeem niet meer aankon. We hadden toen een storing van vijf uur lang. Dan pas merk je aan de publieksreacties hoeveel mensen Teletekst gebruiken.”
NOS PTI&I afdeling bouwde in samenwerking met een extern bedrijf, Blaud, een nieuw systeem waar de NOS weer jaren mee vooruit kan. Volgens De Kloet geen makkelijke klus. “Het was ingewikkeld om een systeem uit de jaren 80 met de huidige techniek na te bouwen, want het moest er wel hetzelfde uit blijven zien.” Deze manier van werken wordt in vaktermen ook wel reversed engineering genoemd.
Hoog bereik
In veel andere landen zijn omroepen de laatste jaren al gestopt met een teletekst-dienst. De BBC hield er in 2012 mee op en de Vlaamse omroep VRT in 2016. In Nederland zijn er, naast de NOS, nog enkele regionale omroepen die teletekst in de lucht houden.
De NOS denkt nu niet aan stoppen, zegt De Kloet. Hij wijst op het hoge bereik van Teletekst op televisie en op de app. Gemiddeld heeft de app zo’n miljoen bezoekers per week. En uit onderzoek bleek vorig jaar dat Teletekst op tv ongeveer 3,5 miljoen mensen per week bereikt. Toen telecomprovider KPN kwam met nieuwe kastjes voor tv, was een van de belangrijkste kritiekpunten dat Teletekst ontbrak, vandaar dat daar nu een app voor is gemaakt.
Bovendien is Teletekst in sommige sectoren nog van groot belang. Bijna twee jaar geleden onderzocht de NOS welke pagina’s behouden zouden moeten worden voor het nieuwe systeem en welke niet. “Toen kwamen we op het weerbulletin voor de luchtvaart”, zegt De Kloet. “Het bleek dat die pagina’s in de luchtvaartwet staan als een van de informatiebronnen voor piloten. Dus hebben we besloten dat te laten staan.”
En de trouwe fans van Teletekst? Die zullen weinig van deze verandering merken, want voor de gebruiker blijft vrijwel alles bij het oude met de vertrouwde kleuren en hetzelfde aantal tekens als dat ze gewend waren. Op televisie valt wellicht alleen op dat de kop van een bericht wat kleiner is geworden. Zo ogen ze mooier in de populaire NOS Teletekst-app en op de Teletekst-site. Een bijkomend voordeel is dat een bericht voortaan één regel langer is, waardoor er ruimte is voor iets meer informatie.