Tour de France ‘hot’ in eerste week

Tour de France ‘hot’ in eerste week

Nederland loopt in de eerste week warm voor de Tour de France: gemiddeld trekken de live-uitzendingen van de etappes tot nu toe 1,1 1) miljoen kijkers. Ook het nieuwe programma NOS Studio Tour, dagelijks om 19.00 uur op NPO 1, is met gemiddeld 882.000 2) kijkers en een marktaandeel van 22% populair.

Record
Op zondag 5 juli brak de live-uitzending van de tweede etappe zelfs een kijkcijferrecord: gemiddeld keken er die middag bijna 2 miljoen Nederlanders naar de bijna vijf uur durende uitzending. Nooit eerder deze eeuw – en vermoedelijk voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse televisie – keken in ons land zoveel mensen naar een live uitzending van de Tour de France. Op het hoogtepunt (rond de finish) keken er heel even zelfs 3.110.000 Nederlanders naar het wielrennen.

Tevreden
Ewoud van Winsen, adjunct-hoofdredacteur NOS Sport, is tevreden over de start van Studio Tour: “Parijs is nog ver, maar tot nu toe kunnen we alleen maar zeer tevreden zijn. Ondanks de warmte op de eerste paar dagen en het nieuwe tijdstip, weten de kijkers het programma heel erg goed te vinden.  Wat we wel merkten, is dat mensen Studio Tour, vooral de eerste dagen, wilden vergelijken met de Avondetappe, terwijl het totaal onvergelijkbare grootheden zijn. Ik herhaal het daarom nog maar een keer: Studio Tour is géén vervanger van de Avondetappe. Overigens zien we aan de reacties die we krijgen, dat de kijkers aardig gewend lijken te raken en het programma weten te waarderen.”

Top 10 meest bekeken live Touruitzendingen (gemiddeld aantal kijkers / marktaandeel):

  1. zondag 5 juli 2015 – 2e etappe Utrecht-Neeltje Jans – 1.947.000 kijkers (60%)
  2. zondag 24 juli 2011 – Laatste etappe naar Champs-Élysées – 1.691.000 kijkers ( 47%)
  3. zondag 22 juli 2007 – Aankomst bergop Plateau de Beille – 1.566.000 kijkers (52%)
  4. vrijdag 22 juli 2011 –  Aankomst bergop Alpe d’Huez – 1.560.000 kijkers (58%)
  5. zondag 17 juli 2005 – Aankomst bergop Pla d’Adet – 1.551.000 kijkers (67%)
  6. zondag 15 juli 2007 – Alpenetappe naar Tignes – 1.517.000 kijkers (59%)
  7. zaterdag 23 juli 2011 – Individuele tijdrit – 1.492.000 kijkers (59%)
  8. zondag 17 juli 2011 –  Vlakke rit naar Montpellier – 1.456.000 kijkers (53%)
  9. zaterdag 4 juli 2015 – Tijdrit in Utrecht – 1.446.000 kijkers (56%)
  10. zondag 29 juli 2007 – Laatste etappe naar Champs-Élysées – 1.439.000 kijkers (52%)

 

1) Ter vergelijking: in 2014 was dit gemiddeld 670.000 en in 2013 gemiddeld 750.000.

2) In 2014 trok de Avondetappe op de ‘oude’ tijd, rond de klok van 22.30 uur, gemiddeld 870.000 kijkers (marktaandeel 19%).

Deel dit artikel