De NOS blijft in Nederland het nieuwsmerk waar het publiek het meeste vertrouwen in heeft. Dat blijkt uit het jaarlijkse Digital News Report, dat vandaag door het Commissariaat voor de Media is gepubliceerd. De NOS scoort voor betrouwbaarheid een 7,4. RTL volgt op de tweede plaats met een 6,8. Vorig jaar was er nog een dipje in het vertrouwen in de NOS, maar dat is volledig hersteld.
Van de ondervraagden in het Digital News Report vindt 62 procent dat de NOS belangrijk is voor de maatschappij. Zo’n 10 procent vindt de NOS niet belangrijk, dat is vergelijkbaar met andere nieuwsmerken en gelijk aan vorig jaar. Hierbij gaat het voornamelijk om mensen die niet geïnteresseerd zijn in nieuws.
In het rapport staat verder dat er in 2023 voor het eerst meer gebruik is gemaakt van online media voor nieuws dan televisie. Bij de NOS hebben we de laatste jaren flink in online geïnvesteerd. Dat dit effect heeft, blijkt wel uit de volgende passage uit het onderzoek: “De NOS blijkt de rots in de digitale branding te zijn gezien het enorme bereik en vertrouwen, dat ook onder jongeren standhoudt door sterke online aanwezigheid.”
Bijzonder vanwege corona
Het Digital News Report onderzoekt elk jaar hoe het is gesteld met het vertrouwen in het nieuws, de interesse in nieuws en het nieuwsgebruik. Het onderzoek wordt in meerdere landen over de hele wereld uitgevoerd. In Nederland werden ruim 2000 respondenten ondervraagd.
De versie van het Digital News Report is dit jaar een bijzondere omdat voor het eerst de balans is opgemaakt na corona. Het nieuws over de pandemie en de maatregelen hebben de afgelopen jaren invloed gehad op het vertrouwen en interesse in het nieuws.
Europese top
Over het algemeen is het vertrouwen in het nieuws nog altijd groot, staat in het rapport. Van de Nederlanders heeft 57 procent vertrouwen in het nieuws. Daarmee behoort Nederland tot de Europese top.
Meer zorgen zijn er in het onderzoek over de interesse in het nieuws, met name onder jongeren. In 2023 is weliswaar nog steeds meer dan de helft van de Nederlanders buitengewoon of erg geïnteresseerd in nieuws. Maar de dalende trend, die in 2021 werd onderbroken door corona, is hiermee verder doorgezet.
Foto: Digital News Report Commissariaat voor de Media