Het WK voetbal in Qatar is het eerste grote voetbaltoernooi dat via alle platforms massaal wordt gekeken. Na twee weken WK voetbal – en nog twee weken te gaan – blijkt uit de cijfers dat veel mensen via meerdere platforms naar het WK kijken: via televisie maar ook veel online via NPO Start, NOS.nl en de NOS-app.
Halverwege het WK heeft 78,7% van alle Nederlanders van zes jaar en ouder via televisie naar het voetbaltoernooi gekeken. Dat komt neer op ruim 12,7 miljoen mensen. Dat is een hoger bereik dan het EK Voetbal van vorig jaar (12,5 miljoen, 77,4% van de bevolking) en het WK van 2018 (11,4 miljoen, 71,9% van de bevolking) na 15 dagen.
Het NOS WK Journaal scoort met 1,4 miljoen kijkers (31,1% marktaandeel) ook hoger dan een ander tv-programma’s in dat tijdslot op NPO 1. Het avondprogramma NOS Studio WK 22 zit gemiddeld op 1,3 miljoen kijkers (26,2% marktaandeel), dat is ongeveer gelijk aan NOS Studio Europa (2021;
1,3 miljoen, 29,5% marktaandeel) en hoger dan NOS Studio Rusland (2018; 1,1 miljoen, 27,1% marktaandeel)
Livestream-cijfers door het dak
Het grote verschil ten opzichte van de voorgaande grote voetbaltoernooien zit in de livestream-cijfers. In de eerste vijftien dagen van het toernooi is er op NOS.nl en de NOS-app 33,6 miljoen keer een livestream gestart. Dat is halverwege het WK al bijna het dubbele van het gehele EK 2021 (17,5 miljoen) en veel meer dan het WK 2018 (13,5 miljoen). Ook op NPO Start zijn de cijfers hoger dan normaal. In de NPO-app en op NPOstart.nl is in totaal 17,4 miljoen keer een wedstrijdverslag live gestart.
Met name de wedstrijden van het Nederlandse elftal scoren online ontzettend goed. De wedstrijd Nederland – Qatar is met 911.159 unieke bezoekers de best bekeken online wedstrijd van Oranje ooit. Gemiddeld zijn er 325.000 unieke bezoekers voor de livestreams van het WK.
De best bekeken livestreams op NOS.nl en de NOS-app zijn tot nu toe:
- Nederland – Qatar: 2 miljoen livestream starts (+ 730.000 livestream starts via NPO Start), 911.159 unieke bezoekers
- Nederland – Verenigde Staten: 1,7 miljoen livestream starts (+ 580.000 livestream starts via NPO Start), 730.368 unieke bezoekers
- Argentinië – Saudi-Arabië: 1,6 miljoen livestream starts (+ 400.000 livestream starts via NPO Start), 677.966 unieke bezoekers
- Nederland – Ecuador: 1,5 miljoen livestream starts (+ 570.000 livestream starts via NPO Start), 666.487 unieke bezoekers
- Senegal – Nederland: 1,4 miljoen livestream starts (+ 550.000 livestream starts via NPO Start), 620.369 unieke bezoekers
Robin Muurling, Hoofd Onderzoek & Beleidsinformatie bij de NOS: “Het WK voetbal 2022 ontpopt zich als een waar multiplatform-evenement. Mede door de tijdstippen van de WK-wedstrijden in de groepsfase – waar de meeste wedstrijden overdag waren – kijken veel mensen de wedstrijden via hun laptop, smartphone of tablet. Bijvoorbeeld op werk of onderweg naar huis. Die omslag is dit WK wel echt gemaakt. Daarnaast weten we dat de kijkcijfers toenemen naarmate de spanning in het toernooi toeneemt én als Oranje verder komt in het toernooi. De verwachting is dan ook dat er nog meer mensen naar het WK gaan kijken, zowel online als op televisie.” Het WK voetbal kent nog 12 spannende wedstrijden: nog vier duels in de achtste finales, vier kwartfinales, twee halve finales, een troostfinale en de finale. Deze wedstrijden zijn te zien op NPO 1, NPO Start, NOS.nl en NOS-app.
Foto: ANP