De uitzendingen van de NOS van het WK voetbal hebben in totaal 13 miljoen mensen bereikt. Dat betekent dat 82,6% van de Nederlandse bevolking de afgelopen maand naar de wedstrijden en/of de WK-programma’s eromheen heeft gekeken. Ook online is de NOS erin geslaagd een miljoenenpubliek te bereiken. In totaal is er 9,3 miljoen keer een livestream gestart op NOS.nl of de NOS-app. De samenvattingen op YouTube leverden meer dan 6 miljoen views op.
Geslaagd sportweekend
Voor de NOS was het afgelopen weekend bijzonder. Met de Tour de France, Wimbledon, het WK voetbal en het EK beachvolleybal zond de NOS ruim 27 uur aan sport uit. Dat leverde bijna zeven miljoen kijkers op. De etappe-overwinning van Dylan Groenewegen, afgelopen vrijdag, is met 1,6 miljoen kijkers het best bekeken moment in de Tour. Superzondag, met onder meer de mannenfinale van Wimbledon, de Tour en de WK-finale, was goed voor 5,9 miljoen kijkers.
Wedstrijden
Dit WK trokken de duels van België de meeste aandacht. De halve finale van onze zuiderburen tegen Frankrijk was met gemiddeld 3,9 miljoen de meest bekeken wedstrijd. In de slotminuten van dat duel keken er zelfs 4,6 miljoen mensen. De kwartfinale tegen Brazilië trok 3,1 miljoen kijkers. Dat is iets meer dan de finale tussen Frankrijk en Kroatië.
Studio Rusland
Er was ook veel belangstelling voor NOS Studio Rusland, met Henry Schut, zijn sidekicks Hugo Borst en Rafael van der Vaart, teckel Messi en de vele gasten. De vroege uitzending, vlak voor de wedstrijd van acht uur, trok gemiddeld 1,1 miljoen kijkers. De late uitzending, na de wedstrijd, was goed voor gemiddeld 1,2 miljoen kijkers. Bovendien waarderen de kijkers het programma met een 7,4.
Online en social media
Niet alleen de televisie-uitzendingen deden het goed, ook de speciale WK-site van de NOS (nos.nl/wk2018) was populair, met 6,3 miljoen unieke bezoekers. In totaal is er 9,3 miljoen keer een livestream gestart op NOS.nl of de NOS-app. De samenvattingen van de wedstrijden op het NOS Sport-account op YouTube waren dit WK een ware hit en leverden 6,6 miljoen views op.
Ook via andere social media hield de NOS Nederland op de hoogte van het WK. Op Facebook brachten de video’s van de NOS over het WK 3,7 miljoen views en bijna honderdduizend interacties op: 4.400 shares, 72.000 likes en 19.000 comments. Ook op Instagram reageerde het Nederlandse publiek massaal op de posts van NOS Sport: 217.000 interacties (214.000 likes, 3.200 comments). De 1.308 WK-tweets zorgden voor 29.843 likes, 10.630 retweets en 50.473 interacties.