Wat is de maatschappelijke betekenis van sportverslaggeving bij de publieke omroep? Leidt sporten kijken ertoe dat mensen zelf ook gaan sporten? De NOS heeft in 2019 de VU Amsterdam gevraagd dit te onderzoeken. Uit dit onderzoek blijkt dat het volgen van sport via de media ertoe leidt dat mensen zelf beginnen met sporten. Maar ook dat ze bijleren over de sport die ze al beoefenen, opnieuw beginnen met sporten of blijven sporten. Dit onderzoek geeft aanvullende inzichten in de betekenis van sportjournalistiek voor de samenleving, en de meerwaarde van sportverslaggeving bij de publieke omroep, bij de NOS.
Beginnen met sporten
Live verslaggeving van grote sportevenementen speelt een belangrijke rol in de motivatie van mensen om zelf ook te gaan sporten. Bij de NOS maken mensen kennis met een grote diversiteit aan sporten. Dit verlaagt de drempel om zelf ook te beginnen met een sport (“Dat wil ik ook”). De verhalende manier waarop de NOS sport verslaat, zorgt voor herkenning (“Dat kan ik ook”).
Beter te sporten
Beelden van topsport met deskundig commentaar en uitgebreide analyses – zoals bij de NOS – dragen bij dat mensen bijleren en zich verbeteren in de sport die ze beoefenen. Dat leidt ertoe dat mensen het gaan nadoen of overnemen (“Dat ga ik ook proberen”) of zorgt voor een bevestiging (“Dat heb ik ook gedaan”).
Blijven sporten
Het zien van topsport in de media, zorgt ervoor dat mensen zelf gemotiveerd raken om te blijven sporten. Door topsportprestaties in beeld te brengen en achtergrondverhalen te vertellen worden mensen geïnspireerd om lid te blijven van een sportclub, of het zelfs het langer vol te houden tijdens het sporten.
Opnieuw beginnen met sporten
Topsport prominent en voor iedereen in beeld brengen, draagt er toe bij dat sport aanwezig blijft in het leven van mensen. Dit vergroot de kans dat iemand die is gestopt met sporten, opnieuw begint met sporten.
Meer informatie vind je in de download hieronder: