Onderzoekspanel productontwikkeling NOS Digitale Media

Onderzoekspanel productontwikkeling NOS Digitale Media

Sinds deze zomer heeft de NOS-afdeling Digitale Media een publieks-panel voor onderzoek in digitale productontwikkeling. Dit gebruikerservaringsonderzoek biedt een laagdrempelige manier om snel feedback op voorgenomen productontwikkelingen te ontvangen en features te testen. In korte tijd is het panel uitgegroeid tot meer dan duizend deelnemers.

Wil jij graag je mening geven en meepraten over de toekomst van onze digitale producten? Meld je dan aan voor het NOS Gebruikerservaringonderzoek, het onderzoekspanel voor de websites en apps van de NOS

In de afgelopen maanden hebben we meerdere onderzoeken uitgezet:

Donkere modus op NOS.nl

Sinds november kun je onze website, NOS.nl, ook in een donkere modus bezoeken. Veel NOS-gebruikers hadden daarom gevraagd. Je kunt in een nieuw instellingenmenu de donkere modus handmatig in- of uitschakelen of automatisch de weergave-instellingen van je apparaat volgen. Via het panel hebben we uitgevraagd hoe we het instellingenscherm kunnen vormgeven, zodat deze nieuwe functie goed vindbaar en makkelijk bruikbaar is.

Tekstkaders op artikelpagina

In een ander onderzoek toonden we panelleden verschillende vormen van tekstkaders. We hebben ze twee concepten van een uitklapkader voorgelegd. Het panel sprak een duidelijke voorkeur uit voor de uitgebreidere variant. Op dit moment voeren we aanvullend onderzoek uit of daarmee de inhoud het beste tot zijn recht komt, voordat we over kunnen gaan op de realisatie ervan.

Mediagedrag kinderen bij Jeugdjournaal online en tv

Via het panel hebben we gevraagd naar de mening van ouders over de digitale platformen van het NOS Jeugdjournaal. Vervolgens hebben we met een aantal deelnemers verdiepende gesprekken gevoerd. Een groot deel van de ouders onder onze panelleden met kinderen in de Jeugdjournaal leeftijd (9-12 oud), kijkt samen het Jeugdjournaal. Soms door het live op tv te kijken en soms door het programma online terug te kijken. Ruim de helft van de ondervraagden kent de Jeugdjournaal-app. Toch is gebruik van de Jeugdjournaal-app niet een vanzelfsprekendheid. Een derde voelt zich comfortabel met zelfstandig gebruik ervan door hun kinderen. Dit is voor ons, een aandachtspunt in de productontwikkeling.

Live-pagina

We hebben de live-pagina nos.nl/live op de NOS-website verbeterd met als doel om je een beter overzicht te bieden van actieve en geplande livestreams. Sinds 25 november kun je het nieuwe agenda-overzicht met geplande streams bekijken. Het panel heeft geholpen door hun voorkeur uit te spreken voor het overzicht dat zij het helderst vonden.

Zoekfunctie

In november zijn we gestart met een onderzoek naar verbeteringen voor de zoekfunctie op de NOS-website. Ook hiervoor hebben we na een panel-uitvraag met een aantal deelnemers verdiepende gesprekken gevoerd. Het doel van een zoekopdracht en de daadwerkelijke zoekresultaten kunnen nogal eens van elkaar verschillen. Ons doel is om het zoeken makkelijker en gerichter te maken. We ontwikkelen op dit moment nieuwe concepten die hierop aansluiten.

Deel dit artikel