Een deel van de vormgeving van het nieuws- en achtergrondenprogramma Nieuwsuur (NOS/NTR) is vernieuwd en opgefrist. Voor de oplettende kijker zijn de veranderingen met ingang van maandag 2 februari voor het eerst te zien.
De aanpassingen zijn vooral zichtbaar bij het gebruik van grafische elementen als (topografische) kaarten, uitgeschreven quotes en titels, grafieken en opsommingen. Ook is de vormgeving van de headlines en de animatie van de leader licht veranderd. De panoramaschermen in de studio achter de presentatoren krijgen meer mogelijkheden omdat er een vierde laag is toegevoegd. Daardoor kunnen er makkelijker bewegende elementen in de schermen worden getoond.
Hoofdredacteur Joost Oranje licht toe: “Vormgeving speelt een belangrijke rol bij het presenteren en inzichtelijk maken van een onderwerp. De bestaande vormgeving was na vier jaar tijd aan herziening toe. Die was op sommige punten wat sleets en ook niet altijd even consequent. Daar hebben we nog eens goed naar gekeken. De nieuwe vormgeving is chiquer, frisser van kleur en dynamischer in beweging. De leesbaarheid van kaarten en titels is verbeterd en doorverwijzingen naar de Nieuwsuur-website en onze app zijn duidelijker dan voorheen.”
Uit recent onderzoek blijkt dat de Nieuwsuur-kijker veel waarde hecht aan grafische ondersteuning van de verschillende onderwerpen. Zo worden grafieken, kaartjes en de zogenoemde ‘schermpresentaties’ hoog gewaardeerd. “Vandaar dat we daar ook extra goed naar gekeken hebben”, aldus Oranje. “Al met al meer een evolutie dan een revolutie, maar wel één waardoor we nu meer overzicht bieden aan de kijker.“
Bekijk hier de nieuwe vormgeving.