Waarom heeft de NOS een boek over nieuwsbehoeften gepubliceerd? Wat houdt het Nieuwsbehoeftenmodel in?

Omdat de NOS inziet hoe belangrijk het is om het publiek beter te begrijpen. In het huidige medialandschap heeft de eindgebruiker steeds meer keuze en daarmee controle over wat hij ziet, hoort en leest. Het is onze publieke taak om alle Nederlanders zo goed mogelijk te bedienen met kwalitatief hoogstaand nieuws (en sport). Hoe meer wij weten over het publiek, hoe beter we dit kunnen. En aangezien we een publieke organisatie zijn, delen we die kennis graag met vakgenoten.

Het model deelt de nieuwsbehoeften van mensen (zie vraag 13) in een matrix in. Deze matrix zet de cognitieve inspanning die je moet leveren voor nieuws (zit je lekker achterover of onderneem je actief actie?) af tegen de mate van begrip van het nieuwsonderwerp (je ‘weet’ ergens iets over, of je ‘snapt’ het). Als je die assen tekent, krijg je een matrix met vier nieuwsbehoeften: bijblijven, toepassen, mening vormen en beleven. Dit zijn behoeften die iedereen heeft. Het model kijkt dus niet naar aantallen mensen, maar zoomt in op de behoeften van een enkel mens.

Lees hier meer over het Nieuwsbehoeftenmodel

Het boek is te koop bij uitgeverij Boom – , maar ook gewoon bij Bol.com! en in de boekhandels. Het boek kost € 24,90.

Deel dit artikel