De tv-uitzendingen van de NOS van het EK voetbal hebben in totaal 14,5 miljoen mensen bereikt. Dat betekent dat 87,6% van de Nederlandse bevolking de afgelopen maand naar de wedstrijden en/of de EK-programma’s eromheen op tv heeft gekeken. De definitieve cijfers – met uitgesteld kijken – worden later bekend gemaakt.
Met name online via de livestreams op NOS.nl en de NOS-app hebben veel kijkers naar het EK gekeken. In totaal is er 31,1 miljoen keer een livestream gestart. De samenvattingen op het NOS YouTube-account leverden meer dan 9,5 miljoen views op.
De wedstrijden van Oranje zijn gemiddeld door 5,8 miljoen mensen bekeken. De best bekeken wedstrijd van dit EK was de halve finale tussen Nederland en Engeland met ruim 6,9 miljoen kijkers. Die wedstrijd had 1,8 miljoen streamstarts, door 895.000 bezoekers.
NOS Studio Fußball
Er was ook veel belangstelling voor NOS Studio Fußball, het programma voor en na de avondwedstrijd met presentator Sjoerd van Ramshorst. De uitzendingen trokken gemiddeld 945.000 kijkers. De cijfers mét uitgesteld kijken worden later bekend.
Online en social media
De aparte EK-site van de NOS was goed voor 14,2 miljoen unieke bezoekers. In het Spoor van Oranje, dé EK-vlog op YouTube van Jeroen Stekelenburg en Omar El Gendy, was met gemiddeld 83.000 views per aflevering (1,16 miljoen in totaal) een hit. Ook de voorbereiding op de wedstrijden van het Nederlands elftal – NOS Matchday – was met 270.000 views zeer populair. De dagelijkse NOS Voetbalpodcast kon rekenen op 692.585 starts. De EK-pagina’s van NOS Teletekst zijn in totaal 1,5 miljoen keer geraadpleegd.
(foto: NOS)